Sv: Taxi från flygplatsen till Kamari
Ok ja var och en har sitt intryck.
Men jag vill i alla fall få sagt detta; Många använder Santorini som en transferö. På väg till eller från en annan ö. Ofta är det enda men ser Fira och möjligtvis Oia och kanske Kamari, då dessa två byar/strand är de mest kända.
Jag gillar Santorini mycket och arbetade på ön under senare delen av 80-talet. Det är en stor skillnad från idag vad gäller utbyggnad av Fira och det är betydligt fler turister under högsäsong idag än vad det var då. MEN det finns massor av andra små byar som oftast aldrig besöks pga tidsbrist (eller för att man helt enkelt inte vet om att de finns) till nästa färja osv. Byar där du kan hitta lugn och ro, tystnad, fantastiska vyer och där mysfaktorn är hög. Och har någon någonsin besökt exempelvis Pyrgos under den grekiska påsken t.ex. En fantastisk plats med över 3000 tända ljuslyktor längsmed "kanten" av byn. Eller Santorini i april?
Jag kan bli lite irriterad när folk som knappt alls sett något av ön utöver de två största byarna uttalar sig negativt om den. De är inte representativa för ön som helhet.
Självklart kan det vara som så att man inte gillar Santorini även efter det att man sett mer eller det mesta av ön. Och det är en helt annan sak naturligtvis. Då kan man göra sin bedömning.
Jag gillar inte Chania alls. Skulle jag resonera så som många Santorinibesökare gör så skulle jag därmed skriva ned hela Kreta ända till fotsulorna. Skulle inte falla mig in eftersom jag inser att jag sett för lite av Kreta för att kunna göra så!
Senast redigerad av Thira den 2015-05-13 klockan 12:36.
|