Visa ett inlägg
Gammal 2015-05-14, 15:25
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2011
Standard Sv: Taxi från flygplatsen till Kamari

Egentligen pratar vi alla 3 om samma sak, Thira, RobEri och jag. Och jag tycker det är jättekul att vi lyckats ha en sån livlig diskussion om Santorini, håller ni inte med????

Jag som bott i Grekland större delen av mitt liv vet att det finns olika typer av turister, precis som jag nämnde i föregående post. Det finns de som bara ligger vid stranden, sitter vid sitt hotell och tar 1 utflykt. Många av dessa är charterturister och som RobEri nämnde, bara kommer till Grekland för att bada och sola. Och jag anser att om dom inte är intresserade av att göra annat, tar dom inte heller reda på mer om platsen de besöker. Alltså även okunskap från deras sida.....
En DEL av dem som tar en charterresa till Santorini och (inte de FLESTA) är ointresserade av att besöka byar och se lite av den andra sidan Santorini har. De som inte fann stränderna ok, kanske inte gillade Santorini då.

Men vad gör väl det eftersom det finns så många andra (som jag också nämnde i min förra post) som faktiskt intersserar sig för ön, dess historia mm. och återvänder år efter år. Det är DE turisterna jag uppskattar och jag vill visa att det faktiskt finns fina byar och ANNAT att göra här än bada, sola och besöka Fira eller Oia. Man kan aldrig tvinga på folk något dom inte är intresserade av, men som tur är kan man/jag försöka upplysa de intresserade VAR man kan hitta de där byarna med lite Grekkänsla och vad annat man kan se här när man vill undvika de där packade stränderna och de där kända invaderade byarna. Den andra typen av turister kan ju bara strunta i att läsa mina och andras inlägg om det inte intresserar dom...

Jag har besökt de flesta öar i Grekland och nästan överallt på fastlandet. Även jag har träffat folk genom åren jag rest i Grekland, (mer än 30 år) med delade åsikter om Santorinis stränder. Vissa gillar inte lavastränder medan många föredrar dem. Så är det bara...Själv älskar jag dessa svarta lavastränder med djupt och klart vatten och hatar finkornig sand och långrunda stränder där vattnet står stilla och man får sand in överallt.

Efter erfarenhet vet jag däremot RobEri, att det inte är de flesta av Greklands resenärer som bara är intresserade av att bada och sola. Då skulle många fler välja att resa till andra billigare ställen som Turkiet och Thailand istället. Men Svenska turister och andra bara fortsätter att öka och öka. Numera vill ca 50% bara resa hit pga. sol och bad medan de andra 50% som tur är vill ta reda på mer.

OCH jag tror faktiskt inte att charterturister som bara vill sola och bada går in och läser så noggrant här på Kalimera. Hit går nog fler som även intresserar sig för kultur, historia och att se lite mer än bara stränderna.

Ingela

Senast redigerad av Ingela A den 2015-05-14 klockan 15:42.
Svara med citat