Visa ett inlägg
Gammal 2015-05-14, 16:52
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Thessaloniki direkt!

Heldag tre:
Nu hemkomna efter en så härlig dag vid havet utanför Thessaloniki. Jag sitter nu på balkongen 7 våningar upp med panoramautsikt över en utgrävning som fram till 70-talet nån gång var ett torg. Det har man alltså grävt upp. Dessutom ser jag hela scenen med hus klättrande uppför kullarna med Kastrot i centrum. Med ett glas vitt vin och färska jordgubbar som pricken över i så kan man ju inte klaga.
Innan jag berättar om vår dag så här långt, så måste jag betona en sak vi gillar mycket med Thessaloniki. Vart man än går så finns öppna arkeologiska utgrävningar mitt i kvarteren som man liksom bara får " i farten". Några minuters stopp för att läsa en informationstavla och man har lärt sig lite mer. Mycket spännande!
Idag tog vi buss 8 till IKEA och bytte till nr 69 till Paralia Epanomi, 1 tim, 40 min bort för 1,20 euro pp Man får mycket buss för pengarna här. Vi gick efter stranden en bit bort och badade med berget Olymbos rakt över bukten. Snötäckt förstås. Inga solstolar utsatta. Stranden hade vi helt själva.
När vi var nöjda gick vi tillbaks till tavernorna och fiskehamnen och åt var sin sallad, jag drack 2 glas vin och en flaska vatten, Claes drack öl och så 2 kaffe på det. 15 euro. Återigen blev vi förvånade över priset. Att sitta vid havet med Olymbos mitt emot och känna vinden och solen och höra det grekiska vänliga sorlet är magiskt. Alla är SÅ nyfikna på varifrån vi kommer och så otroligt vänliga! På bussen var en så go dam som undrade om hon kunde hjälpa oss...Så lik " min" Nikoleta dessutom i röst och utseende. Hon vinkade till oss när hon klev av.Vi är varma ända in i själen! Tack EvaA för alla tips!
Dagens fras: "Epomeni stasi" : Nästa hållplats.....säkert 40 ggr vardera vägen minst har vi hört frasen.
Ikväll mat i Ladadika.
Lissi o Claes
Svara med citat