Visa ett inlägg
Gammal 2015-05-21, 21:02
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Onsdag 20 maj

FEST I CHRISOPIGI, FAROS.

Så var det dax att bege sig till den traditionella festen som varje år hålls i Chrisopigi vid denna tid efter påsk.

En ny upplevelse för mig och jag var mkt förväntansfull...
Tog bussen uppe vid Katavati runt 17.45, bussarna kör mer ofta under denna kväll pga festen.

Bussen var full med folk, vilket inte är konstigt alla ville komma i tid för att se prästen komma med speedline färjan från Aten och vara med på ceremonin.. vilken upplevelse det skulle bli..

Så vackert när vi kom fram, kyrkan dekorerad med vimplar och flaggor...

Oj, så mycket människor som samlat sig för att invänta båten med prästen och ikonen som han har med upp till ceremonin...

Och så kommer äntligen speedline färjan in i den lilla bukten nedanför kyrkan, gissa vilken stämning,och smällare och eld ute på havet...

Sen kan ni se på nästa bild en mindre båt lägga till vid den stora speedline färjan och en stege fälls ut för att ta emot prästen i den mindre båten...

Så var det klart prästen är ombord och proceduren som följer sen är att de kör flera varv runt den stora båten innan de till slut lägger till vid bryggan nedanför kyrkan...

Så kommer han prästen och det är väldigt högtidligt med en musikkår som välkomnar...

Det är hit han är på väg tillsammans med flera andra präster för att inviga ceremonin med ikonen..

Prästerna uppradade..det var riktigt stämningsfullt, kände mig något religiös för ett tag..

Här sitter prästen som kom med båten och bar på ikonen..(dålig bild men ni ser nog)..

Så vackert vid kyrkan när mörkret kom, helt magiskt och overkligt som att titta på en film..

De gamle var där också.. .

Det var säkert hundratals människor här och det var SÅ stämningsfullt en helt oförglömlig kväll..det bjöds på nybakat bröd och mat..
Men proceduren var sådan att 10 st personer fick gå in och äta åt gången och när de var klara fick nästa gäng på 10 gå in, Prästerna först såklart.. pga att detta tog sååå lång tid och jag var jättehungrig hade jag inte tålamod att vänta, för då hade jag förmodligen missat sista bussen hem som gick vid midnatt runt 12.00..så jag besämde mig för att dra vid 22.30 och det var det många fler som gjorde hela bussen var fullpackad flera stog upp hela vägen till Apollonia.
Jag var mer en nöjd ändå för det som var så fantastiskt var när prästen kom med båten och ceremonin därefter...

Och hela stämningen och trevliga greker som jag hade lite småprat med här och där...
Detta var verkligen en stor religiös högtid med tanke på alla dessa hundratals människor som var där, en hel del turister med som jag, fast mest greker förstås...

En upplevelse jag aldrig kommer att glömma och det måste upplevas på plats, nästa år ska jag vara med igen och stanna längre och då bo i Faros det blir bra det..

Torsdag 21 maj

Dagen efter alla upplevelser från gårdagen vaknade jag mycket nöjd och belåten.. en varm dag säkert 30 gr.
Jag drog till Kastro så klart för ett dopp i det stora blå.. gick ner till den gamla hamnen Seralia, där var så fridfullt och stilla..stenigt att gå i men sen blev det bättre...
bara jag och en grekisk dam, vi hade trevligt och pratade en del trots att hon knappt kunde någon engelska så förstod vi varan rätt så bra ändå.

Sen blev det sen lunch På ASTRO igen, Maria var glad att se mig och jag berättade om den stora festen igår och hon tyckte det var kul att höra att jag gillade den.

Sen har jag softat och bara haft det gött hela dagen och kvällen..

Imorgon funderar jag på att vandra till Kamares.. får se hur det blir med det..

Fortsättning följer........

Kalinichta
Svara med citat