Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12
Lördag 30 maj
Äntligen idag skiner SOLEN igen, med en något svagare och snällare vind, det tackar jag för!.. 
Kunde sitta ute och äta min frukost ,den goda grekyougharten med frukt ser jag framemot varje morgon, igår inhandlade jag också färska körsbär mmm..
På grannhotellet.. Archontou kunde jag beskåda flera nyanlända greker inkvartera sig för att PINGSTEN fira här på Sifnos . hurra .  ....nu blir det lite mer folk i rörelse.
Maria min värdinna anlände igår och får se när vi ska ses!
Idag tänkte jag besöka en ny by jag ej varit till Kato Petali som är belägen strax nedanför Apollonia . ej att förväxlas med Ano Petali som nästan växer samman med Artemonas .
Sen blir det säkert ett besök till Kastro igen, kanske det sista då jag sen ska flytta till Kamares på måndag den 1 juni och då blir det utflykter och vandringar mot andra mål .
Får se hur denna dag slutar, ingen som vet ...
Jag återkommer. ..
Sunny ,direkt från Apollonia.. 
|
Lördagen blev så bra som jag tänkt mig, strosade ner till byn Kato Petali. .en liten sömnig by, inte mycket aktivitet där.. men ändå intressant att ha varit där..
Kyrkan i byn, en av många på Sifnos och alla lika vackra ..
Fina och välskötta odlingslandskap .
Vackra omgivningar. .
Efter denna visit strosade jag ner till Kastro min absoluta favoritby och säkert den vackraste i hela ö-världen, här insöp jag atmosfären i dom trånga gränderna som jag aldrig tröttnar på..
Här vilar The King of Kastro..

...
På Kastro finns många katter .

..
Vackert är det ..
Här satte jag mig på en bänk med en frappe ..med utsikt mot Efta Martyres.. sagolikt vackert..
Sen lunch intogs på den bästa tavernan på Kastro.. ASTRO..med dom supertrevliga ägarna . Maria berättar att imorgon söndag, hålls det festival uppe vid Ag.Andreas med fyrverkerier och det blir musik och dans, bussar kör dit och hem under hela kvällen.. det får jag ju inte missa !..
Efter flera timmar på Kastro återvänder jag hemåt mot Apollonia och nu börjar det bli lite mer turister och särskilt mycket mer besökande greker som nu är här för att fira pingsten..
Nu börjar tavernorna ställa ut fler bord och stolar och förbereder sig på fler gäster ..
Apollonia är allt en mycket fin Chora ..
Väl hemma i mitt lilla bo..

..såg jag att Maria och Dimitris var i undervåningen och städade ur sitt kontor och reception .
Maria är ju där när hon har fler gäster.. annars har de ju ett hus nere i centrala Apollonia .
Nu behövs det fixas lite på Marana guesthouse inför det officiella öppnandet i mitten på juni.
Maria kallade ner mig och vi hade riktigt trevligt, kul att träffas då vi bara skickat mejl ,sms och pratat i telefon tidigare.
Hon är precis lika trevlig som sin man Dimitris, ja tänk vad grekerna alltid är så glada och bekymmerslösa..helt underbara !
JANNE !! . Jag har en hälsning från Dimitris.. han sa, säg till Janne att nu är det allt dax att du besöker Sifnos igen, det var så längesedan och att du är en så trevlig och vänlig person .
Så nu får du allt åka till Sifnos!. .
Denna dag blev så bra, varm och skön och trevligt sällskap!
Sunny,direkt från Apollonia..