Ämne: Dagens rätt
Visa ett inlägg
Gammal 2015-06-04, 01:47
LaRose LaRose är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2011
Standard Sv: Dagens rätt

Aj aj aj, att det blev misslyckat på MYTHOS! Vi åt ju där så många gånger och det var alltid högsta kvalité. Och frugan gjorde så fantastiska efterrätter också!

Jag håller med dig, det är riktigt pinsamt med de "automatiska frågorna". Att kunna språket är sannerligen en rikedom jag är djupt tacksam för. Då blir det annat ljud i skällan och kontakten fördjupas ögonblickligen. Man blir sedd som människa och inte som bara anonym turist (nu menar jag inte att inte grekerna tar hand om turister på bästa sätt, men språket gör skillnad och det är väl egentligen ganska naturligt). Förutom där, tyckte jag inte att de där frågorna pluppade upp på Amorgos och det var vilsamt. Du skriver ju också att "påhoppet" var så "o-amorgos".

Blir förvånad när ni skriver att maten inte varit så bra på Amorgos tidigare. Jag har nog aldrig ätit så gott i Grekland (2013) som där. Kan nästan jämföras med Cypern "förr i
tiden". Vilken uppryckning som måste ha skett där!

På Kapetan Dimos (som blev vår absoluta favorit) fanns också en albanska som lagade maten. Hon hade jobbat där i sju år då. Dimos' bror är förresten gift med damen som har MELI KAI KANELA, där vi frankt stegade in och handlade en massa bröd och kakor i begynnelsen av vår vistelse och höll på att svimma när vi skulle betala! "På min tid" i Grekland kostade ju inte sånt nästan nånting. Men gott var det. En dag blev vi bjudna på fika där, av den goda Maria som har bokhandeln där i närheten. En försynt, fin människa som jag hälsade på mest varje dag, eftersom jag älskar papper och pennor och böcker och almanackor och kalendrar och pennvässare... Styr kosan dit, om du gillar dylikt! Pedantisk ordning, fina grejer och bibliotekisk tystnad. Tittar just nu på ett vykort jag fått från Maria. Motivet är samma som ditt häruppe, Meli kai Kanela, där vi alltså var med henne. Hon skriver, att det tidigare var en "gammal köpman" som hade den lokalen och att det nu är hans barnbarn som driver den nuvarande verksamheten.

En sak till innan jag avslutar det som nästan blev det resebrev jag aldrig skrev! Du skriver att du varit söderut. Då måste jag nämna Arkesini och tavernan LIOSTASI. Där var vi ensamma gäster (mitten av oktober) hos den sympatiska och trivsamma ägarinnan, som fyllde två bord med mat åt oss! Högsta kvalité även där. Sen gav hon oss doggy bags, som vi kunde ha levt på i flera dagar (men vi ville ju gå till Dimos). När vi skulle gå, ville hon visa oss ett litet museum, som hon hade gjort i ordning i sin fars och farfars smedja vägg i vägg. En underbar utflykt.
Svara med citat