Söndag 7 juni
En sval morgon med en hel del stackmoln, ser ut att bli en lite ostadig dag vädermässigt !
Idag ska jag bara slappa och ha det gott..
Den 7 maj vandrade jag till PROFITIS ELIAS (pga att jag hade väldigt svajig Wifi då så blev det inga bilder inlagda.. så därför tänker jag bidra med dom nu).. Profitis Elias är det högsta berget på Sifnos, cirka 682 meter över havet.
Vandringen utgår från byn Katavati och det är cirka 5 km från mitt hotell. .det var en svettig och tung vandring då det gick brant uppför i stort sett hela vägen upp och det var den varmaste dagen dessutom . men så vackra vyer på vägen upp, här ser ni byn Katavati när jag kommit upp en bit på leden ..
Ännu mer vackert när jag snart är uppe. .
Vilka vyer och alla vita hus som ser ut som sockerbitar så här högt upp. ..
En mycket fin vandring med den underbara utsikten som belöning när man kämpat hela vägen dit upp, gick upp på 1 timme och 30 minuter.
Jag har nu gjort totalt 10 vandringar på Sifnos..
1. Apollonia-Kastro-Artemonas-Apollonia(flera ggr har jag gått denna sträcka)
2. Katavati-Profitis Elias-Katavati
3. Apollonia-Katavati-Ag.Andreas (Archaeological site, Acropolis )-Katavati-Apollonia
4. Apollonia-Katavati-Vahty
5. Apollonia-Artemonas-Ag.Sostis-Artemonas-Apollonia
6. Faros-Kastro-Apollonia
7. Apollonia-Kastro-Panagia Poulati-Kastro-Apollonia
8. Apollonia-Kamares
9. Kamares-Panagia Toso Nero-Kamares
10. Kamares-Artemonas-Apollonia-Kamares
De klart finaste vandringarna är nr.1,4 och 9.
Nu kommer jag inte att gå några fler längre vandringar.. för på tisdag den 9 juni åker jag åter till Pireus för en övernattning på LILIA hotel och sen hemgång till Sverige den 10 juni .
Så fort dessa 5 veckor passerat , TUR jag ska hit igen i september, finns så mycket mer att utforska.
Det blir väl ett par dagars rapporter till.. för visst kan något mer spännande hända innan hemgång ...
Sunny, direkt från Kamares. .