Ämne: Dagens rätt
Visa ett inlägg
Gammal 2015-06-08, 21:47
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Dagens rätt

Har haft lite farhågor om att maten i Egiali ska vara lite väl turistifierad, eftersom själva byn alltid verkat vara det jämfört med Katapola, och åtminstone till en början besannades väl det idag. Åt lunch tillsammans med två nätbekanta som jag länge sett fram emot att få träffa, två av oss beslöt att dela på en pikilia så vi beställde en sådan för två och äntligen skulle jag få äta på grekiska, dvs få sitta och plocka olika småbitar tillsammans med nån. MEN - vi fick varsin tallrik

Det här är min:

En squashbulle, en tomatbulle, en köttbulle, en skiva friterad aubergine och en squash, en bit korv, en stav friterad feta, tzatziki. Det var okej men inte märkvärdigt.

När jag sedan kom hem till mitt fina boende kom kvinnan i familjen och presenterade sig. Jag hade tidigare bokat och mailat med dottern, Despina, som är den enda i familjen som talar engelska. Henne har jag inte träffat än. Hon hade glömt att de skulle hämta mig vid bussen så jag fick ringa, hennes pappa Giannis kom och hämtade mig med bil, och sedan kom alltså mamma: "Jag är Anna, Despinas mamma, varsågod, den här kakan är nybakad, den är ett välkommen!" Kakan (det är bara halva på bilden) var fortfarande varm, smakade apelsin och var gudomligt god.

Nu ikväll tänker jag att efter den där lunchen och kakan räcker det med en gyros till middag, Giannis berättar var det finns ett gyrosställe men de visar sig bara ha takeaway just ikväll och jag MÅSTE ha wifi för det har säckat ihop hemma. Jag landar på To Limani, som sägs vara det ställe man ska gå för genuin mat och får hjärnsläpp vid beställningen. Istället för ett par lätta grönsaksrätter beställer jag get med citronsås, och inser att nu får jag förmodligen in ett lass med mat.

Men det får jag inte. Under det onödiga lilla berget av patates, som jag mest petar undan, döljer sig en ganska hovsam portion get. Mycket av det är dessutom fett som får gå till katterna. Det smakar helt okej men inte sensationellt. Nästa gång jag går hit ska jag nog däremot äta smårätter på grönsaker, det gör bordsgrannarna och de ser jättefina ut.

Senast redigerad av inkfish den 2015-06-08 klockan 22:21.
Svara med citat