Citat:
Ursprungligen postat av ErOg
Visst är det väl så, att vi inte längre kan(?) skryta över att ha kommit undan skatt? Kanske på grund av att skatterna sänkts och att det skulle anses "sniket"? Ju fler som betalar sin skatt desto lägre kan den vara..!
|
Citat:
Ursprungligen postat av Admirala
Javisst! Hadde jeg vært gresk hadde jeg forlatt forumet for lenge siden.
|
Såja såja, nu ska vi inte vara såna..
Apropå korruption, så var jag på Halkidiki förra året. Där träffade vi en bulgarisk familj, där våra döttrar blev goda vänner. De bodde på samma hotell som vi och var de enda "öststatarna" på hotellet, som ju inte var det billigaste. Mannen i familjen jobbade som säljchef på ett läkemedelsföretag och var mycket priviligerad i det bulgariska samhället (han hade t o m tjänstebil, vilket knappast är vanligt där).
När jag berättade att jag var från Sverige, berättade han i beundrande ordalag om AstraZeneca. Vårt svenska läkemedelsbolag, som han tyckte var extremt välskött och hade hög tilltro till. Han berättade om hur fattigt det var i Bulgarien och hur folk vände på varenda slant. Vi kom snart in på ämnet korruption, vilket han tyckte var ett mycket stort hinder i den bulgariska utvecklingen.
Här ville jag inte slå mig för bröstet, och tro att vi var så himla bra, utan berättade att vi i Sverige också hade korrupta politiker. Bl a drog jag exemplen från Uppdrag Granskning, där en tjänsteman i Göteborg gav bygglov svart och om kommunpolitiker som fifflade med frukostkvitton.
Han betraktade mig med en avmätt blick och sa:
"My friend. You don´t have the faintest idea of what corruption is". Sen berättade han rena skräckexempel på hur det kunde gå till i Bulgarien. Som svensk baxnar man, när man hör sådant. Jag skämdes rätt rejält över de futtiga skandaler jag berättat om i Göteborg. De var ju ingenting i jämförelse!
Innan vi skildes åt, så sa han. "Do you know what we call Sweden in Bulgaria?" Jag skakade nekande på huvudet, varvid han svarade:
"The perfect land".
Det är verkligen nåt att tänka på...
/Netwolf