Citat:
Ursprungligen postat av Maggy
Grekerna tänker längre än vi gör...De tänker på sina barn, barnbarn och barnbarnsbarn... Vad är det de efterlämnar? Det finns redan en "tappad" generation...
|
Ok, men om du säger att grekerna tänker längre än vi så kan jag vara lite cynisk och säga att de tänkte verkligen inte längre då när de levde loppan med lånade pengar som de inte hade råd till.

Men, jag vill inte vara cynisk för grekerna är nog inte ensamma om detta, vi gör likadant i alla länder och vaknar väldigt ofta för sent till livets realiteter.
Det sorgliga är ju att nu är det de oskyldiga som får lida, en tappad generation som du skriver. Det skulle ju vara otroligt viktigt för grekerna att få känna att det finns en ljusare framtid.
Nå, i morgon borde nu den slutliga lösningen komma. Få se. Grekland vill ju ha en skuldavskrivning enligt vad jag har förstått. Och det är väl ganska uppenbart att det är den enda utvägen sist och slutligen. Också IMF stöder det, men jag antar att det politiskt är en svår nöt att knäcka för de övriga euroländerna. Framför allt just nu. Senast i går "lovade" Finlands tillfälliga finansminister Timo Soini (Sannfinländare som hela tiden har varit emot alla stödpaket osv) att Finland inte kommer att godkänna några skuldavskrivningar (vår riktiga finansminister och även statsminiser var naturligtvis i Bryssel).
Men enligt vad jag har förstått så är det viktigaste man väntar sig av Grekland det att de genomför de reformer som behövs. Och nu litar man inte på att de kommer att göra det.
/ Anne