Jag tycker det just är den skilda naturen som är en av Lesvos styrkor, du har tre - fyra helt olika naturer, från skogarna runt agiassos till månlandskapet vid den förstenade skogen, däremellan jordbruksmark kryddat med saltfälten i mitten av ön, det kuperade landskapet i norr o öst, krydda lite mer med genuina byar, genuin grekisk stad med dess unika puls, resultatet blev i våra ögon att det nästan blev lite för mycket av det hela, en del dagar fan vi oss retriterande till den trygga charterstranden i Petra

, vi åkte till Kreta året efter men Kreta bleknade i våra ögon i jämförelsen speciellt vad gällde det genuina, vart vi än kom på Kreta hade turismen satt sin tydliga prägel, så upplevde vi det inte alls på Lesvos,. Samtidigt gör nog just att det är så mycket allt som gör att det blir svårt att exakt sätta fingret på varför Lesvos är vår absoluta favorit genom tiderna, men jag tror det beror lite på att man skulle behöva en par uppsättning händer till för att fingrarna skulle kunna räcka.
Ska jag ge en svaghet som vi kunnat sätta fingret på så är de stränderna, vist de är bra men inte utmärkande, men det är också det enda
Köra bil i Mytelini är inte svårt, vist det är lite hetsig trafik men man kommer snabbt på den o då är det inga problem, man får vara lite mer vaksam då det är mycket skotrar vilket kan vara ovant. Stockholm är mycket värre. O annars är trafiken ringa o väldigt bra (om än kurviga) vägar nästan överalt