Ämne: härligt
Visa ett inlägg
Gammal 2015-07-03, 17:48
mariamia61 mariamia61 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010
Standard Sv: härligt

Visst är det härligt på Leros och särskilt i Panteli. Senast vi var där var 2012 och då bodde vi på Studio Happiness, mycket trevligt. Det där med maten stämmer också, på Leros har vi ätit den allra godaste maten i Grekland. Och på Schinoussa. Till Inkfish vill jag säga att det visst finns fina vandringar på Leros men kanske inte som på Kreta, Tilos, Amorgos. Jag kan tipsa om ett par vandringar i alla fall.
Castro: från Pandeli eller Platanos, jättefin utsikt, jobbig men det går fort upp.

Stora vandringen: Panteli, Vromolithos, Themenia, Lakki, Merikia, Drymonas, Gourna, Platanos- Pandeli. Lätt att gå fel när man kommer upp på platån efter Gourna. Om man kommer förbi Metamorfos-kapellet så har man svängt av för tidigt och kommer ner mot Lakki igen. Riktigt bra karta behövs.

Drymonas- Agios Petros- Drymonas. Fint!

Lakki - Patella. Jättefin vandring och chans till fina dopp i havet. Hela västra sidan av ön är bra för vandringar. Denna rutten går till toppen av berget Patella men om man vill kan man istället gå ner till fyren vid inloppet till Lakkiviken. Första delen av vandringen är gemensam med Stora vandringen- från Lakki till Merikia. Börja i västra änden av hamnpromenaden i Lakki, gå förbi färjehamnen och drygt en km, men istället för att svänga höger mot Merikia fortsätter man rakt fram. På vänster sida efter en hårnålskurva och ett kapell ligger en fin strand, minns inte namnet. Fortsätt ut på udden. Man kan gå upp på toppen av Patella men man kan också gå runt hela berget och om man blir sugen på bad finns det åtminstone två avstickare man kan göra ner till fina vikar som vetter mot norr eller nordväst (kan vara skräpiga). Vill man kan man gå till Agios Petros och därifrån till Drymonas eller också gå direkt till Lakki eller ner till Merikias och därifrån till Lakki.

Pandeli-Alinda-Klidhi. Högsta toppen tror jag. Jobbig men trevlig.

Alinda- Kokkali- Agios Isidoros- Agios Nikolaos - Kamara -Alinda. Vill man korta denna tur tar man sitt fordon till Kokkali eller Agios Isidoros och börjar vandringen där.
God tur!
Mia
Svara med citat