Sv: Andra öar?
Ja Leros är en ö som ha mycket att erbjuda - jag gillar Leros väldigt mycket!!
Men jag säger ändå Syros!
Efter ett antal år - resor till ett antal öar (dryga 20) = "sökande" vad som passar oss eller vad jag ska kalla det har vi funnit oss helt som hemma på Syros. Varför vår s.k. rot hamnade på just Syros är tror jag för att vi steg av med såå otroligt rätt fot båda två förstagången vi var där (förra året) + att vi blev totalt förälskade i stan Ermoupolis. Jag gillar i vanliga fall inte Grekiska städer men denna stad är min absoluta favorit!! Vi vill fortfarande bo så vi har staden lite på avstånd, vi väljer att bo på "vårt hotell" i Galissas ca 9 km från "stan".
Bussförbindelserna är ovanligt goda på denna ö, blåser det förmycket på stranden i Galissas åker man bussen ca 30-35 min till Vari och där är det lugn och ro om man vill ha en strand dag... Syros är en enkel ö att vara turist på. Det är en liten ovanligt välorganiserad ö men den är inte bara anpassad för turism- vi möter mycket vardag. Vi turister är varmt välkomna, men det är fortfarande till Grekernas egen vardag vi kommer...
Vi möter enormt vackra vyer som inte är det typiskt grekiska vita och blåa - från Ano Syros t.ex. är det ett helt fantastiskt pastell sprakande man får uppleva.
Ja.... denna lilla ö och staden Ermoupolis som är så lite omtalat både här i forumet och annars vill jag ge en extra kick för. Jag har hört och läst många fördomar om Syros p.g.a. -DET ROSTIGA HEMSKA VARVET VI MÖTS AV I HAMNEN-
Höj blicken när ni kommer in i hamnen - gå i land - gå upp för alla trappsteg till Ano Syros och se ner över staden och :-) Ja..... det är bara EN av alla förälskelser man kan få på Syros. :-)
Hälsningar Faestis
Som egentligen gärna har Syros lite för sig själv....
|