Visa ett inlägg
Gammal 2015-07-27, 11:27
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Bra tavernor på Karpathos?

Wow, vågat! Var ska ni bo någonstans? Här kommer några tips. Steg ett är att hitta till stans enda fontän. Den ligger på Karpathosgatan, turist- och affärsgatan som går ett snäpp uppåt från havet, parallellt med hamnpromenaden. Mitt i längan med kaféer finns det en öppning med ett stort träd och en fontän. Bakom fontänen finns en svängd trappa ner till hamnpromenaden.

Döm inte tavernan efter utseendet på menyn, utan gör ett besök på Elea Karpathos. Utgå från fontänen, ställ dig med ryggen mot havet och gå tjugo steg rakt fram, så ligger den på höger sida. Dagens special brukar vara diverse långkok och du är välkommen in att titta på maten innan du bestämmer dig. Är det något särskilt du vill ha så säg till, så fixar de det. Om inte samma dag, så kan de laga det till dig till nästa dag. Prova deras saganaki me meli, glödhet saganaki som körts under grillen med ringlad honung och sesamfrön, en given förrätt för oss!
Inne i hörnet på hamnpromenaden, till höger om trappan som går ned förbi La Mirage om du står därnere, hittar du Mezedopoleio Mesogeios. Här hittar du mezedes i mängd. Fråga även här efter dagens, om du känner att du orkar en huvudrätt. Det brukar inte vi göra; vi tar in mezedes tills vi blir mätta. Ägaren finns på FB under namnet Mesogeios Manolakas. Skicka en vänförfrågan så får du upp bilder på dagens specialare i ditt flöde.
Orea Karpathos framåt slutet på hamnpromenaden har traditionella rätter.
To Kyma, sist av alla tavernor längs hamnpromenaden, är en bra fiskrestaurang som vi ofta besöker.
H Bala ligger utmed stora vägen ut ur staden. (Det är trångt inne i Pigadia, så det finns en enkelriktad gata som leder in och en som leder ut.) Ytterligare ett snäpp upp från hamnpromenaden. Gå uppåt från kompasstorget (titta ned så ser du en stor kompass i stenläggningen) och sväng höger vid kyrkan. Ett par hundra meter bort ligger tavernan alldeles vid vägen Totalt ocharmigt läge, men här hittar du traditionella långkok på rad. Bara att peka. Många ortsbor kilar in här och köper mat med sig hem i aluminiumformar.

Om du tar dig en bit utanför själva centrum, kanske 15 minuters promenad längs stora vägen mot Aperi, så hittar du tavernan El Greco en trappa upp i ett gathörn. Mitt emot hotell Parasol. De gör helt suveräna mezedes, och deras dolmadakia är de bästa jag ätit. Här ska du äta "lamb in the oven with cheese and briam". En rätt som är värd en egen resa!

Hyr ett fordon och åk till Taverna Under the Trees en lördag eller söndag, för då har Kostas tänt ugnen och gör långkok på lamm, kyckling och briam. Där får du heller inte missa hans zucchini sticks. Alla grönsaker har han odlat själv, lammen är hans egna och kycklingarna är oftast från ön. Fantastisk mat! Du kör norrut från Finiki, svänger till vänster mot Lefkos och efter bara några hundra meter, uppe på ett backkrön, ser du den blå skylten som pekar ner till vänster, mot havet.

I Spoa ska du äta på H Folia, som ligger alldeles i början av byn, där du måste ställa ifrån dig bilen. Athoula lagar mycket bra mat. Dagens special brukar vara ett långkok av något slag. Fantastiska lammskånkar har vi ätit häruppe. Hennes små räkor brukar jag rekommendera till alla som kommer dit. Knapriga och jättegoda.

Om du åker till Olympos vill jag definitivt rekommendera Blue Garden. Här finns det ingen meny utan du sätter dig och blir serverad det man har lagat idag. Rätt efter rätt kommer upp från köket medan ägaren Nikos berättar om sin filosofi att undvika turisträtter och bara servera sådan mat som hans egen mormor lagade när han var barn. God mat, mycket mat, fri tillgång till ouzo och löjligt billigt.

Det var några av mina tips; du får säkert in andras favoriter också. Undvik Sofia's Place; den största turistfällan på ön. Här är det fråga om att maximera försäljningen, så om du äter för långsamt pekar hon på sig och säger till nästa gäst att du snart ska gå, så de får ta över ditt bord. Maten är inte speciell på något sätt. Ouzoflamberad saganaki kan du få på andra ställen... Undvik också H Zoi ton Aggelon. Den är charmig och pittoresk, men servicen är usel och maten likaså. Mamma Maria behöver jag nog inte säga till dig att undvika...

Öns egen specialrätt är makarounes. Handgjorda små pastarullar serverade med stekt lök och riven ost. Gott i små doser, men jag klarar inte av en hel tallrik.

Ett tips som inte har med mat att göra, utan mer med mysighetsfaktorn: Faros, där vi gärna tar en ouzo före middagen, eller när vi är på väg hem mitt i natten. Här sitter samma gubbar som när vi var här första gången, för 11 år sedan... Mycket god ouzo har Elias, och så får du ett litet fat med "vitaminas" till om du inte har beställt en ouzomeze. Utgå från fontänen igen, men den här gången följer du gatan uppåt, förbi Acropolis. I första trappan upp till vänster hittar du skylten som visar vägen upp. Nästan högst upp, hittar du Faros till höger. Ett litet blått hus med veranda där man sitter och ser ner över bukten och mår så bra...

Karin
som redan längtar tillbaka

Senast redigerad av karinafp den 2015-07-27 klockan 11:48.
Svara med citat