Visa ett inlägg
Gammal 2015-09-05, 23:53
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Varför ska jag resa till Karpathos?

Instämmer i allt som Seaside skriver. Vill dessutom lägga till att Karpathos har en fantastiskt vacker natur. För att uppleva den och dessutom kunna njuta fritt av öns vackraste stränder så är eget fordon ett måste. Själv väljer jag hellre skooter än bil. Man känner naturen och luften närmare då än om man sitter i en bil.

Därav följer då naturligtvis att det man inte ska missa är att åka omkring på ön . Stanna och strosa omkring i de mysiga bergsbyarna. Och framför allt missa inte att åka till de väldigt vackra stränderna Achata, Apela, Kyra Panagia och Amopi. Det är inte bara stränderna som är vackra utan även, vad gäller de tre förstnämnda, vägen dit.

Jag rekommenderar boende i öns huvudort Pigadia. Inte för att den är speciellt vacker. Men det är där som det finns lite liv och rörelse och ett rejält utbud av tavernor, caféer, affärer mm. Det är också från Pigadia busslinjerna utgår och utflyktsbåtarna startar. En del, kanske bl a småbarnsfamiljer, som bara är ute efter en strand att ligga på, några få tavernor att äta på, och därutöver bara läsa och koppla av, väljer kanske att bo i Amopi eller Lefkos. Men själv skulle jag få lappsjuka där efter ett par dar.

En utflykt till den mycket speciella bergsbyn Olympos rekommenderas. Men, först och främst, beställ Kalimeras E-guide om Karpathos. Den kostar inte mycket mera än en veckotidning. Där får du mycket mera svar på dina frågor.

Trevlig resa!
Masse
Svara med citat