Visa ett inlägg
Gammal 2005-04-19, 07:41
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Kan man ta sig från Symi till Turkiet?

Ja, från Samos går det snabbt att ta sig till Kusadasi i Turkiet. Nu var det rätt många år sedan jag gjorde den resan, men då var "port-tax" (hamnskatten) rätt maffig vill jag minnas. När vi sedan återvände till Samos (Pythagorion) var vi tvungna att torka av fötterna på en matta innan vi klev på grekisk jord. De ville inte ha in smutsig turkisk jord i landet. Konstigt, och jag hoppas att det tilltaget är borta sedan länge.

Då var det också problem med passen (sades det). Om man fick en turkisk stämpel blev det jobbigt att flyga med reguljärt från Grekland när men sedan skulle åka hem till Sverige igen. Om det verkligen stämde, vet jag faktiskt inte. Men som sagt, det var då det.

Kusadasi är en mysig stad, och det går bussar rätt tätt till Efesos (som man inte bör missa, som sagt). Och det går alldeles utmärkt att tycka om flera länder samtidigt. Vår dröm just nu är att besöka Avery Island i södra USA, det enda stället där man tillverkar äkta Tabasco. Jag vet inte riktigt varför vi vill dit, men det låter spännande. I verkligheten blir det en resa till Tilos i år igen, vilket sannerligen inte är dåligt.

Bluesea
Svara med citat