Visa ett inlägg
  #25  
Gammal 2015-09-18, 07:00
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Staffan Stolpe

Ikonostas är det ord Staffan Stolpe använder i boken för det lilla "skåpet" man kan se vid vägkanter då någon förolyckats på platsen. Om det heter något annat på korrekt grekiska vet jag inte. Detta var det sätt han benämnde och förklarade det som.
Man kan ställa in en liten oljelampa el liknande och ibland ser man en bild på den förolyckade. Men de kan även användas för att visa tacksamhet för att någon, på platsen, varit med om en olycka men överlevt (detta var nytt för mig jag trodde man bara hade dessa små "skåp" på platser där någon förolyckats).
Har själv alltid benämnt dem som "minikyrkor vid vägkanten" .
Han ville visa tacksamhet för allt Grekland givit honom och därför köpte han sig ett sådant utan kors på toppen och gick sedan upp mot bergen för att placera det på lämplig plats och tända en liten oljelampa i det.
Han inbjöd sedan sina läsare att, om vi skulle hitta det, tända lågan i lampan/oljeljuset för att göra samma sak (visa tacksamhet över något särskilt i våra liv).

Blev därför så nyfiken på om någon faktiskt hittat det då jag vet att många Kardamyliälskare läst boken.
Svara med citat