Citat:
Ursprungligen postat av Thira
Och så undrar jag, vad du menar när de säger att det hela ligger i "deras otroligt goda självbild"?
Deras syn på saken är väl den sista som framkommit i media eller som man lyssnat på de senaste åren.
|
Okej, jag inser att jag gav nageltrång här nu.
Under min tid i Grekland så är det en av mina största insikter. De har ett stort politikerförakt (med rätta) samtidigt som de gärna ser sig själva som Guds gåva till jordklotet. De vill gärna se sig som demokratins uppfinnare, även om den demokratin de syftar på är allt annat än demokratisk med dagens värderingar.
Vidare så anser de inte, trots det stora politikerföraktet, att de inte har någon som helst skuld till krisen. Många anser sig tvärtom lurade av Tyskland. Detta är egentligen en helt annan diskussion som vi kanske kan ta någon annanstans.
Men iaf, det speglar deras inställning och när jag läste formuleringen om de godhjärtade grekerna (vilket de faktiskt är) så reagerade jag bara på att i flyktingfrågan har de inget annat val än att ta emot dem och slussa dem vidare (vilket de också gör till skillnad från exempelvis Ungern).
Som du ser så är jag väldigt kluven, speciellt när jag själv skriver att de är goda och varmhjärtade människor. Problemet är att de själva värderar sig ännu högre.
Hoppas jag var något sånär tydlig nu...