Jag tycker också att de två länderna skiljer sig väldigt åt. Har försökt förstå vad det är, men vet inte om jag lyckats sätta fingret på det.
Jag har bott i Italien och talar språket flytande - och ofta besöker jag delar av Italien där det inte är så många andra turister (finns det ens såna ställen?

), och där är maten på restaurangerna billigare och godare. Men den godaste maten äter jag hemma hos mina vänner och deras vänner. Inte på restaurangerna.
Jag tror att det som är skillnaden (för mig) är att i Grekland är nästan alla trevliga, hjälpsamma, glada, gästvänliga, medan i Italien är det de personer du lär känna/redan känner som är fantastiska. De italienare som du möter som turist i butiker, på restauranger etc är inte särskilt trevliga - ofta känner du dig som att du bör vara på din vakt, blir jag lurad, är detta en turistfälla? Lite tröttsamt.
I Grekland känner jag mig mer avslappnad (trots att jag bara förstår en ynka procent av vad som sägs) jämfört med Italien. Tryggare, lugnare och mer välkommen.
Med det sagt - jag älskar också Italien. Jag kan förstå om italienarna är trötta på turister och som sagt, har en fått in en fot i "det riktiga" Italien är det oerhört välkomnande och trevligt. Italien är fantastiskt vackert. Ostarna, vinet, landskapen, ljuset, byarna, historiens vingslag. Finns mycket att älska!
Men jag älskar Grekland mer.