Även tredje dagen av vår minisemester i semestern blev lyckad! SÅ KLART, vi är ju på Kreta, där inget blir fel...

I morse lämnade vi Ierapetra vid kl 10 för att ta oss till Koutsounara, där Yannis och Ylva skulle bjuda på förmiddagsfika i deras hus. Vi hade fått en karta och vi hittade dit utan några större problem. Så mysigt de bor och så trevligt vi hade! Claes hjälpte Ylva med datorteknik och Yannis och jag ritade in dagens rutt på östra Kreta på kartan. Åh så jag beundrar människor som förverkligar sina drömmar om Grekland! Tyvärr kommer jag själv inte att kunna göra det.
Efter den trevliga dryga timmen i Koutsonaria åkte vi vidare, via Makrigialos, ( så trist det såg ut), Goudouras, till Xerokambos där vi åt lunch på ett underbart ställe som precis hade strömavbrott.Vi kuinde bara få mat som kunde lagas på gasspis...Vi blev garanterat mätta på ljuvlig grönsaksgryta och omelett med ost och potatis och stor tomatsallad. Det låter enkelt att säga vart man åkt, men jisses vilka serpentinvägar det var och vilken gudomligt vacker väg över bergen. Claes höll på att bli tokig på mig , som beordrade fotostopp hela tiden!
Från Xerokambos tog vi oss via Zakros till Palekastro och på vägen åkte vi förbi många byar som Gud verkar ha glömt

Så småningom kom vi till Sitia på nordkusten och DIT vill jag igen, helt klart. Nu rann tiden iväg så det blev bara en tmmes stopp med hamnpromenad och glasstopp.
Tiden blev knapp så vi körde sedan den fina norra vägen via Ag. Nikolaos och Irakleio tillbaks till Rethymno och när vi kom hem 10 tim efter start och 30 mils körning var vi mer än nöjda. Kvällen avslutades på To Pareaki med så god mat, bla calamares....doggybag till katterna på väg hem....
Sammanfattning: Ierapetra, ska av mig få en egen resa och då ska jag bo på Popys och jag ska vandra. Ia har ju vandringar där. ....Ierapetra är en så mysig stad!!!!!
Östra Kreta gav mersmak och har fler platser vi vill se.
Efter 9 resor till västra Kreta så kommer östra i alla fall att få minst en lång resa...det är den delen värd !
Dessa tre dagar har gett så många intryck och dag ett körde vi 25 mil. Dag 2 stod bilen still och idag blev det 30 mil. I morgon gör vi inte många kno
Kalinichta!
Lissi