Visa ett inlägg
Gammal 2015-10-24, 08:38
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013
Standard Sv: Flyktingarna på Lesvos

Just dessa flyktingströmmar och dessa människors flykt väcker vår empati.
Att ha i åtanke kan vara att många av de nysvenskar som bor här idag har ungefär samma svåra flykt, krig och elände bakom sig.
Om människor insåg detta så tror jag man skulle tänka till en gång extra innan men slår sig i lag med s.k "brunare" alternativ på den politiska skalan.

Låt oss nu minnas våra känslor och vår empati för alla dessa miljoner på flykt. Så det inte en dag blir "de tar våra jobb och bostäder ifrån oss" etc. (Och då pratar jag framför allt om länder som Sverige, Tyskland, Frankrike där vi faktiskt har råd att hjälpa dem. Inte om de länder i kris där en stor del av befolkningen redan lever på inget alls.etc)

Det är lätt att känna empati nu. Ser många lägga upp sympatier med flyktingarna på facebook som tidigare lagt upp smygrasistiska inlägg. Och om en förändring i sympati åstadkommits hos dessa personer så är det naturligtvis glädjande men...
Må var och en av dessa också minnas all medkänsla man känner idag om 10 år.
Det har ju inte direkt varit senaste tidens strömningar i de mer välbärgade Europeiska länderna att göra så gentemot de invandrare som redan har denna flykt, krig och svårigheter bakom sig, menar jag.

Tycker f.ö att vi har betydligt större skyldigheter att ta emot flyktingarna och ge dem uppehållstillstånd än urfattiga länder som exempelvis Grekland.

Senast redigerad av Thira den 2015-10-24 klockan 08:56.
Svara med citat