Så har redan några dagar gått sen jag inledde resan till Tinos, som har mött med soligt väder. Inte en droppe regn så här långt! I måndags träffade jag f ö en kalimeravän sen förr, Höstluffare, som för ett par år sen öppnade Systrarna Nymans Mat och Deli I Dalby tillsammans med sin syster. Så fin butik och matställe. Jag och min väninna fick en trevlig lunch med god soppa och prat...
I tisdags morse flög jag till Aten och hann I mycket god tid med lunchen på vanliga stället I hamnen I Rafina. Det är nog dåliga odds på att bryta den traditionen. Efter en lite guppig resa med Theologos ( min favorit) och med fullt av greker på väg hem att fira Oxi-dagen så anlände vi Tinos kl 22 ca. Tiden gick fort, för jag hamnade I en sofffa I salongen mitt bland en storfamilj från Mykonos. Så trevliga de var och jag blev bjuden på kakor som mormor bakat. De ville veta allt om mina resor till Grekland, varför jag var återvändare till Tinos(fö ett mycket bra val enligt mamman) och hur många ggr jag varit där och I Grekland överhuvud taget.( 51).."You are a greek" var kommentaren och så fick jag minsann ta en kaka till !
I hamnen mötte Nikoleta och jag fick te och mer kakor I hennes kök, där även barnbarnet Marcos och dottern Clery väntade. Marcos föräldrar är bortresta en vecka och Nikoleta och faster Clery är barnvakter. Kvällen blev midnatt innan jag var I säng.
Oxidagen ,väcktes jag kl 7 av kyrkklockor och jag gick upp för att se och lyssna på musikkåren som vandrar från stora kyrkan ner till hamnpromenaden där grekiska flaggan hissas. Mycket folk redan då. Sen samlas alltmer folk till kl 11 då alla skolbarn, flera hundra, marscherar med musikkår till två olika monument I byn där det är långa ceremonier med präster och kransnedläggningar. Sen går de ända ut till stora monumentet på udden för samma sak. Två timmar I blåsten(12 sek.meter).Flera flera hundra åskådare. Sen blir det fullt på cafeer och tavernor. Alla affärer är stängda.
Kl 18 var det dags för musikkåren att åter gå under musik ner hela långa krypgatan ner till flaggorna, där borgmästaren skulle hala flagggan.
Tinosborna firar rejält när de firar.
Mitt på eftermiddan blev jag bjuden till Nikoleta och maken på god lunch.. Kvällen blev tidig.
Igår hände inte så mycket. Jag började med att handla då jag ju inte kunde det dan innan. Sen gick jag till lilla sjukhuset ock fick stygnen borttagn Inte en cent kostade det. Läkare och sjuksköterskor gör annars bara riktigt akuta saker då lönen uteblir...Efter detta gick jag en långpromenad runt I Chora. Många att hälsa på...Lunch på Xassan.
På sena eftermiddan bjöd jag Nikoleta och lille Marcos på cafe...
Nikoleta kan tyvärr inte gå ut på kvällen med barnbarnet.
Jag åt en god middag på Michalis och sen gick jag till det absolut helt fullsatta Kyriakatikos, där tre underbara greker spelade härlig musik till långt över midnatt. Ikväll spelar de igen...och jag går förstås dit igen.
Idag har jag promenerat I solen längs hela Ag Fokas och bort mot Ag. Sostis..2 timmar. Nu fika på balkongen och när detta gått iväg, så ska jag gå ock bada! Det blåser inte alls så mycket idag och det är linne-shortsväder för mig, men grekerna har jacka o långbyxor... Tja så har jag det

. (Tyvärr gör mitt tangenbord bara stora I när de står ensamma. Ni får stå ut med det!)
Lissi