Visa ett inlägg
Gammal 2015-11-01, 14:12
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hälsning från Tinos

Söndag eftermiddag och jag har lite siesta...solen på balkongen är för varm...Annars är det storm idag och det var aviserat att inga båtar skulle gå. Det innebar att många fick åka redan igår då det också är aviserat båtstrejk måndag och tisdag. Nu tror man dock här att det bara blir måndag. Jag ser ut att klara mig, då jag ska lämna Tinos torsdag morgon...och I alla fall en båt har gått idag.
Dagarna rullar på. Säsongen är slut och jag är nu enda gästen hos Nikoleta. Jag är mycket nere hos dem och blir bjuden på lunch och fika. Själv bjuder jag ut på fika och igår var Nikoleta och jag på Aithiro och åt middag. Vi var så gott som ensamma och det är jag nästan var jag äter. Som sagt säsongen är över. Aithiro har gudomligt god mat, sonen är kockutbildad och maten är vackert dekorerad, något man inte är så van vid här. Deras saganaki på masteloost är magiskt god och serveras med pesto och balsamico..mums. Vi åt också kalamares, horta( SÅ god) och så bjöd huset på ugnsbakad melizanes med smält ost på. Vitt vin till det, prat och massor av skratt och tiden flög iväg....Nu var det första gången på länge som Nikoleta hade tid att gå ut. Tidigare I går var jag och Clery ute och gick med lille Markos ...det går faktiskt bra att prata med honom. Jag pratar ju också bara korta enkla meningar på grekiska Det är av barn man ska lära sig.
I morse gav jag mig iväg på en långpromenad, men jag fick vända för motvinden var så kraftig så jag orkade inte streta mig fram...det har aldrig hänt..Men åt andra hållet gick det bättre och jag lyckades gå knappt 2 timmar.
Nikoleta och jag har varit på lekplatsen med Markos och om en stund ska vi hem till Clery och fika. " Min" grekiska familj skämmer bort mig! Det är verkligen en underbar tid att vara här och jag känner mig mer och mer hemma här på Tinos...och jag möts av hälsningar och småprat när jag är ute eller sitter på cafe eller tavernor och så klart börjar man bli igenkänd efter alla resor hit, femton stycken nu...
Jo en sak till..I fredags kväll gick jag återigen till Kyriakatikos och musikkvällen där. Helt otrolig stämning , superbra musik och helt knökafullt både inne och I gränden utanför. Publik I ålder 4 - 80 och ALLA kan ju sångerna. Skratt, prat, dans och ouzo, vin o raki I massor och INGEN stökar eller skränar. Jag bara älskar grekers sätt att roa sig.Jag var inte hemma förrän långt efter midnatt. Inte en sekund kände jag mig ensam.
Nu ser jag fram emot de sista 3 dagarna här...sen väntar resan mot Kardamili.
...och jag har hälsat från alla som bett mig och Nikoleta hälsar tillbaks. Hon minns er alla!
Lissi
Svara med citat