Visa ett inlägg
Gammal 2015-11-03, 15:24
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hälsning från Tinos

Sen eftermiddag....och det bara blåser. Inga prognoser stämmer om minskad blåst och nu blir jag lite orolig om det ökar, för jag måste ju iväg på torsdag morgon. Fast jag vet ju egentligen att det ska mycket till för att båtarna inte ska gå. Men inte en droppe regn har kommit och tvätten jag körde I Nikoletas maskin torkar bra I blåsten med många klädnypor på.
Idag vid kl 11 gav vi oss iväg I Nikoletas bil upp till Tarambados, där vi ställde bilen och gick den mycket vackra vägen till Smardakito. Åh så grönt det är överallt nu. Nikoleta sa, att regnet för ett par veckor sen väckte hela naturen till liv. Överallt på sluttningarna syns olivplockare ibland träden, men många träd har drabbats av en liten skademask som förstör oliverna om man inte har sprutat träden. Nikoleta räknar med att hälften av deras skörd är förlorad. De besprutar inte. Att gå med Nikoleta och höra om livet I byarna är härligt. I Smardakito var det nästan tomt I de vackra gränderna och tavernan var stängd, för alla plockade oliver. I Tarambados gick vi ett bra tag också. Lika öde där.
När vi kört genom Krokos och förbi Volax så kom vi till min älsklingsby Agapi, som klättrar efter berget I vinkel med liten dal/ravin nedanför. Där porlade det friskt av vatten som rann nedför. Den övre delen har många nyrenoverade hus och där är gudomligt vackert med många fina valv man går igenom. Blommor och citronträd överallt. Tröttnar man nånsin? Man går en liten stensatt väg alldeles vid kanten med underbar utsikt över dalen till andra byar som klättrar på bergen mitt emot. Byns taverna öppnades bara för oss då ägarinnan såg oss komma och undrade om vi var hungriga. DET var vi!
Det trollades fram tomatbollar av torkade tomater och smet som gjordes medan vi väntade.Gudomligt goda!!! T o m Nikoleta gav toppbetyg. Sallad med gurka, tomater, lök oliver, kapris och örtkryddor bla timjan. Allt egenodlat förstås. Sen gjordes omelett med potatis, ost och lök och den var så gul så det var som en sol kommit på bordet. Här på Tinos är äggulorna gula! Allteftersom tittade fler bybor in och pratade och Nikoleta hade flera gemensamma bekanta med ägarinnan. Recept utbyttes och telefonnummer, för vidare kontakt dem emellan. Underbar efterrätt med syltade druvor och grekkaffe kom också fram och friskt källvatten. En underbar lunch I en underbar by!
Helt plötsligt var klockan mycket och vi bestämde oss att åka hem med stopp för inköp av honung hos min leverantör... 15 euro kilot. Jag brukar köpa mer men nu ska jag ju åka runt och jag kan köpa honung I Kardamyli också. Panagiotis, Stellas son, hörde av sig igår. Han möter vid bussen om jag säger vilken tid jag kommer och fast det är nära så vill jag inte tacka nej....det kan ju regna...

Om en stund ska Clery och jag gå och fika...och jag ska ta ut pengar för första gången....mina medhavda har räckt till allt hittills inkl hyran...

Vi hörs..
Lissi
Svara med citat