Nu har jag kommit tillbaks efter en helt underbar dag med Nikoleta med rundtur på ön, I underbart väder och mycket snällare vind.
Vi startade straxt efter klockan 10 med en tur till Kardiani, med en lång promenad I gränderna och med en förmiddagsfika på Cafe Dimitria. Så trevligt med mycket prat med ägarinnan och andra gäster.
Blixten: alla undrade hur det gick med Dig sedan och vi kunde berätta att det gått bra. De vill gärna att Du kommer åter.
Det härliga när man åker runt på ön med en öbo är att hon har bekanta överallt och det blir prat och skratt och information om vad som hänt sen sist utbyts. Jag förstår mycket av vad som sägs och det jag inte förstår tolkar Nikoleta.
Vi gick och kollade en lund lite innan Kardiani, där familjen har några olivträd, men där hade några andra redan skördat, fast de inte äger träden.

Efter Kardiani åkte vi till Pirgos och strosade I de vackra gränderna. Lika vackert som vanligt, men nästan folktomt. Bara några " gubbar" vid serveringen på torget under platanen.
Vi gick till den otroligt vackra kyrkogården där gravarna är så vackra I Pyrgosmarmor, så fint uthuggna I fantastiska mönster!
Efter någon timmes strosande åkte vi till Panormos där vi åt lunch på Paleta, bästa tavernan enligt mig.
Familjen och vi var enda gästerna och där är så mysigt. Som att sitta I ett stort kombinerat kök och vardagsrum. Vi frågade vad de kunde trolla fram så sent på säsongen och det var en hel del. Vi bestämde oss för grllade grönsaker, grillad mastelo och calamares och vin. Till efterrätt bjöds på kaffe och syltad pumpa. Mat och prat med värdfamiljen I 2 timmar (!) blev det. Så åkte vi sakta hem för att ställa bilen och gå en promenad I Chora och vi gick till Kyriakatikos för ouzo, raki och pikilia...man får mycket för 4 euro!
Solen gick ner över Syros och havet utanför hamnen var så vackert I solnedgången. TINOS I MITT HJÄRTA! Tack för 12 underbara dagar I strålande sol. Med grekiskt familjeliv och glädje över att få släppas in I gemenskap med barn, barnbarn och vänner . Jag känner mig priviligierad och varm I hjärtat. Jag har fått två fantastiska ö- utflykter, en halvdagsvandring, många kortare också. Jag har firat Oxi- dag, varit 2 kvällar på musikafton , jag har badat flera ggr, fotograferat blommor, hus och djur, mm mm Ätit gott hela tiden, ute och hos Nikoleta, som är en gudabenådad kock! Så mycket hon bjudit på av mat, vin, te, kaffe och skratt. Kvinnor från två länder kan ha lika erfarenheter av mycket I livet.

. Nu var jag här I april, när säsongen öppnade, I maj när det mesta var igång och nu när allt stängt ner som ska det.
Varenda sekund är ett minne och vem kan då klaga på blåsten??? Den är borta nästa vecka enligt prognoserna.
I morgon mot Aten för nya äventyr om ni orkar hänga med...

Lissi