2005-02-15, 10:00
|
 |
Gäst
|
|
Reg.datum: feb 2005
|
|
Sv: Upphovsrätt
Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Att krydda sina inlägg med bilder är kul och trevligt. MEN det finns en lag som reglerar hur man får göra sådant, nämligen lagen om upphovsrätt. Ska man följa den, så ska man inte lägga in bilder som någon annan har upphovsrätt till - även om de redan finns på internet.
Kanske något att tänka på?
I ett annat intresseforum som jag är medlem i, har det hänt att admin tagit bort bilder av det skälet.
Däremot får man mer än gärna länka till andras bilder som ligger på nätet.
|
Hepp!
Jag känner mig genast träffad med gårdagens Guinness- -reklam.
Jag lägger inte ut någon annans bild om jag inte är bra säker på att det är tydlig reklam eller dyl. som är gjord för att visas/spridas. Men rent juridiskt har jag säkert helfel.
Kanske måste vi då också skriva Mythos™ när vi diskuterar pilsner, varumärken är ju också skyddade. Och att länka till andras bilder/artiklar är inte heller så enkelt, många webbplatser har en finstilt sida där detta kallas 'djuplänk' och är strängeligen förbjudet.
Frågan för mig är; kan jag ställa till det för Janne/Kalimera är det tvärstopp, men för egen del kan jag sticka ut nacken och 'ta smällen när den kommer' jag tvivlar nämligen starkt på att exempelvis Guinness skulle stämma mig om jag visar eller nämner dem i en diskussion om öl.
Jag skulle vilja att ett diskussionsforum kunde fungera som om vi träffades på gatan och nå´n pekade och sa "kolla vilken stor Coca-Cola skylt" och se´n var saken ur världen. Eller som en videokonferens där vilka bilder som helst rullar runt på nätet en stund för att sedan glömmas.
//PO
|