Visa ett inlägg
Gammal 2015-11-09, 17:50
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hälsning från Tinos

I morse lämnade jag ett soligt och vindstilla Tinos. Efter 12 dagars blåst återgår allt till ordningen igen. Ingen vind denna vecka...
Men jag kommer åter!
Resan med Theologos var snabb och lugn och det var många greker ombord. Jag är förvånad så mycket folk som åker mellan öar och fastland. Varje dag är färjorna mer än halvfulla. Men det är ju nära till fastlandet. Jag hade sånt flyt I Rafina för Atenbussarna stod inne och gick direkt. Jag fick rådet av en grekiska, att kliva av vid första metrostationen och ta metro till Syntagma därifrån. Det gjorde jag och när jag skulle köpa biljett I automaten fungerade inte den. En man med cykel skulle också köpa, så han sa att om jag vaktade hans cykel, skulle han springa iväg till en annan automat en bit ifrån. Han kom tillbaks med två biljetter och sa att han inte ville ha betalt, det var en gåva från honom och ett välkommen till Aten. Så gulligt! Alltså kostade resan hit 2,60 euro.
Jag fick hjälp av en rar dam med byte av linje efter några stationer och sen kände jag igen alla stationerna. Har åkt så mycket metro I Aten. Så rena och fina stationer.
Redan straxt efter kl 13.30 var jag på Adonis och fick ett fint nyrenoverat enkelrum. Inte mot Acropolis, men för 35 euro natten inkl liten frukost så är jag nöjd. Det är dessutom tyst in mot gården. Takterassen ska jag njuta av morgon och kväll.
Jag har hela eftermiddagen dels strosat runt I Plaka med omnejd och dels ätit en lunch på Sxolarxeio på Tripodon. Lugnt och skönt. Runt Adonis fick jag nästan en chock av alla tavernor, rad I rad I rad och alla inkastare....oj oj.
Men det är lugnt och rent här I Plaka.
En fika på Kapnikarea blev det också. Nu vilar jag på rummet och straxt ska jag gå upp på takterassen. En ouzo med utsikt mot Akropolis får avsluta en fin dag I värme och sol!
I morgon ska jag till Pireus och umgås med Sunny! Trevligt!

Lissi
Svara med citat