Visa ett inlägg
Gammal 2015-11-10, 17:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Aten I mitt hjärta

Så kom jag då igår till Aten efter en smidig resa på ett lugnt hav.Transporten till Aten från Rafina gick ju som jag skrev jättesmidigt och jag hann njuta Plaka igår.
Kvällsouzo avnjöts på Adonis takterass med utsikten över Akropolis. För att vara hotellbar så är inte 4 euro dyrt tycker jag , dock utan pikilia, som man får I Grekland. Bara lite jordnötter.
I morse vaknade jag tidigt med "otålighet" I benen. Blåsten på Tinos gjorde ju att jag absolut inte gått de 3-5 tim per dag jag alltid gör där.
Jag åt frukost före kl 8 och den är både riklig och god nu!
Youghurt med honung och flingor, flera sorters bröd, vitt och mörkt, ost, skinka, marmelad, konserverad frukt, oliver, ägg( modell kalla och hårdkokta), juice( typ saft) kaffe, te,och kanske nåt mer jag glömt. För mig som bara tar youghurt, egen flingblandning, honung, lite ost o kaffe är det perfekt. Så utsikten över Akropolis på det. Inte kan man klaga!
8.30 var jag på väg I ett öde Plaka och ett Monastiraki, där alla loppisförsäljare öppnade sina stånd. Jag gick runt I 45 min innan jag tog Metro till Pireus. Åh så mysigt att strosa runt vid saluhallen och andra kända gator. Jag sms:ade sen Sunny och vi hittade till slut varandra för promenad och prat, fika och mer prat och ny promenad och ännu mer prat och sen långlunch..och helt bestämt pratade vi då också .
Jag tog sen buss040 tillbaks till Syntagma och hade helt glömt bort att köpa biljett innan I kiosken så där stod jag med mina 60 cent...( pensionärspris) Men chauffören var gullig och lät mig åka med utan biljett och jag hoppades att ingen kontrollant skulle hoppa på.
Vid Syntagma där bussen stannade gick jag sen vidare upp runt hela Akropolis med början uppe I det underbara Anafiotika. Jag älskar denna del av Plaka.
Så gick jag ned I Thissio en sväng, men inte länge, för den delen ska få en egen långpromenad en annan dag.
Hem till Adonis kom jag vid 17.30 trött I fötterna.
Jag kikade också in I affären/galleriet Yannis där vi köpte våra skulpturer förra året. Nu har jag sett två underbara äpplen I keramik och brons som jag vill ha I köksfönstret. TUR jag är själv här nu

Nu blir det inte många mer knop gjorda idag...möjligen en pita paketo...om jag orkar ta mig ut.. jag är fortfarande mätt efter lunchen.
Generalstrejk den 12: e..tänk, den 5:e när jag skulle åkt till Kardamili från Tinos var det båtstrejk. Den 12:e skulle jag tagit buss Kardamili- Aten...tur jag inte åkte dit efter strejken utan avbokade direkt!
Varför blir det så? Nu klarar jag mig hoppas jag 17 nov hem.
Trevlig kväll!
Lissi
Svara med citat