Nu på hotellet efter 7 timmar " på stan" 45 min lunchpaus, annars har jag gått nonstop!
8.30 var jag på väg från hotellet och gick först till Syntagma där jag ville se vaktavlösningen med Evzones. Jag älskar denna fina procedur. Sen gick jag till den gamla Agoran med hela detta underbara område att promenera i. Senaste gången jag gick där var 2008 med Claes. Efter dryga timmen med promenad I byggnaderna man får gå I och det fina gröna ruinområdet...(ja ni som varit där vet ju)...så gick jag sakta genom Keramikos och till Gazi, det gamla gasområdet. Där hamnade ju Claes och jag förra året på en bartendermässa så då kunde vi ju inte se hela området. Vi blev bjudna på sprit istället hela tiden

Idag när jag precis kom dit så såg jag på en affisch att Mikis Theodorakis Axion Esti skulle ges ikväll på Megaro Mousikis med Giannis Kotsiras bl andra... " Hjälp! Biljett, " var min första tanke!.. "Snabbt också om det nu finns några kvar" var andra tanken. Mot konserthuset!! Jag skulle ju inte kommit till Aten förrän I morgon kväll egentligen så hemifrån tittade jag ju inte på detta datum...( Tack båtstrejken!

)Jag vände åter åt precis motsatt håll och kom tillbaks till Syntagma där jag tänkte ta metron 2 hållplatser för att spara benen och vinna tid.. Då såg jag kvinnan från Korrespondenterna, hon den underbara överlevaren som sålde tidningar. Jag gick fram och köpte några stycken men ville inte ta dem med mig, men det måste jag! Kvitto fick jag också. Kvinnan sa att tar jag inte de jag köper så blir det välgörenhet, inte ett jobb och för henne var det viktigt. RESPEKT! Jag berättade att jag sett programmet och hon blev så glad!! Hon hade fått det av Christian Katomeris på fil och också sett. Hon tackade Sverige för stöd.
Jag berättade att jag var på väg att köpa biljett till Axion Esti det verket kände hon ju till...och jag frågade om jag fick bjuda med henne, men hon ville inte..Synd, tänk vilka samtal vi kunde haft, men jag förstår henne!!!! En stolt, fantastisk kvinna. En ynnest att få ha pratat med henne en stund!
Väl vid konserthuset var det kö för biljetter och när jag väl kom fram så fanns inte så många kvar. Balkong som förra årets konsert. Men platsen gör inget, upplevelsen och musiken räknas och alla ser I denna fantastiska konsertsal. Tredje gången jag är där nu.
Ja då var jag nu I Kolonaki-Kypsaliområdet och där åt jag så småningom lunch. Lite felklädd kände jag mig I sommarkjol och kortärmat. De tjusiga damerna har höstjackor och strumpor eller långbyxor. Men med 20-25 grader beroende på om man är I sol eller skugga känns min klädsel ok! Tillbaks till hotellet tog jag mig sen via Exharxhia och en bit mot Omonia innan jag vände upp mot Plaka igen. Tänk, lite stolt är jag. Inte en gång har jag använt kartan! Jag hittar. En sak till. Man renoverar och sanerar trots krisen. Det har hänt mycket sen förra året!
Nu laddar jag om för ikväll...
Lissi