Jag blir så nostalgisk varje gång jag hör någon berätta om Aten, Lissi. Även om det knappast var turistområdena som jag upplevde så älskade jag Aten när jag var ung. Jag jobbade på ett ställe som låg på Gkyilfordou St. Rakt över gatan från Platia Victoria.
På den tiden var Victoria Square (som det heter på engelska) en liten idyll trots den relativa närheten till både Omonia och stationsområdet (som redan på den tiden kunde vara ganska oroliga områden) dit familjer och många unga gick för att ta sig en frappé på någon av de många mysiga uteserveringarna. Idag är det inte så längre, som jag antar att de flesta Atenbesökare vet.
Psirri å andra sidan, var på den tiden ett område som man absolut inte skulle besöka med hög kriminalitet, prostitution etc.
Lustigt hur saker och ting förändras. Nu när jag kollade var jag skulle bo i Aten och jag läste på lite om staden av idag så dök straxt Psirri upp bland alla andra spännande Atenska områden.
Självklart, tänkte jag, DÄR vill jag bo. Särskilt som det var ett område jag absolut inte fick besöka då, för grekiska vänner, arbetskamrater och chefer. Nu ser jag verkligen fram emot det. Så kul att det har förändrats så som det gjort sedan dess och att man satsat på att rusta upp det lite och att det blommat upp restauranger, caf´´er och ett sånt levande kulturliv där sedan dess.
Jag längtar så mycket tillbaks. Har ju varit många gånger i Aten men bara stannat en kortis på genomresa. Snart är jag där igen men denna gången en hel vecka. Dofterna har inte förändrats. Det har jag märkt varje gång jag besökt. Inte ljuden heller. Å så jag längtar nu.
Hälsa Athens från mig och säg att jag kommer snart!