Tack för positiva kommentarer!
Idag åkte jag tillbaks till Pireus efter frukost. Jag kände I tisdags att jag ville gå efter havet från hamn till hamn till hamn så jag startade vid stora färjehamnen alldeles vid metron. Så gick jag så nära havet jag kunde förbi alla färjor och vidare förbi hamnen där alla kryssningsbåtar lägger till och så småningom en bit upp på höjderna bland husen runt första udden. Jag kom ut lite från Palaska bay. Så hade jag en underbar promenad dryga timmen från där runt hela stora udden ner till Marina Zeas där alla lyxyachter ligger vinterankrade. Rätt många hundra miljoner....per båt kanske? En svindyr fika unnade jag mig bland lyxbåtarna. Då hade jag gått två timmar. Sen fortsattr bland alla båtar längs kajen ända til, Zeas Port eller Pasolimani som också heter. Otroligt stora fina båtar även här, blandat med fiskebåtar. Det är nära där som Lilia hotel ligger. Jag fortsatte sedan upp runt nästa udde och det är lite uppför emellanåt. Otrolig utsikt över havet och en strand där folk badade. Votsalakia heter stranden och även en simbassäng finns. Fortsatt promenad ned till lilla gulliga fiskehamnen Mikrolimano, eller Tuorkolimano. Där ligger de flotta tavernorna så nära kajen så man kan inte gå där. Jag hade tänkt äta där, men blev galen på alla inkastare och det såg väldigt dyrt ut med vita dukar flotta vinglas etc. Inte riktigt min stil och inte ensam I alla fall. Så jag fortsatte mot Faliro,längs lilla kanalen med så fina små båtar även där. Vanliga små båtar får plats där. Nu kunde jag tagit metro från Faliro, men jag ville fortsätta gå en bit till så jag vände tillbaks genom att gå livliga gatan Tzsveli tillbaks tvärs över stan till stora gatan G Lambraki som leder ner till Zeas igen.Roligare än att gå samma väg tillbaks. Väl i Zeas åt jag på 4 brothers där Sunny och jag åt I tisdags. Man väljer maten I köket på hederligt sätt.Jag kunde ju sen tagit bussen därifrån tillbaks, men gjorde inte det utan gick rakt genom Pireus centrum med alla shoppinggator mm tillbaks till Metron där jag började dagen...och så var en rejäl promenad klar!
Jätteskönt att gå så långt med så vackra vyer.
Väl tillbaks blev det en stunds vila innan jag gick en sväng till stadsparken och det vackra Zappion där det var en utställning om Evaggelis Zappas som gett namn åt huset. Han levde 1800-1865 och en stor välgörare för Olympiska spel I Grekland innan det första som vi räknar 1896." Forerunner of modern olympic game's revival 1896" Jätteintressant utställning. Jag har alltid undrat vem som gett namn åt det otroligt vackra huset. Nu vet jag

Nu ska jag ner och äta lite på närmsta tavernan runt hörnet från Adonis, Zaita.
I morgon nya äventyr. Jag ska ta metro till Kiffissia och strosa där. Ligger utanför min karta så vi får se om jag hittar hem igen!
Lissi