Visa ett inlägg
Gammal 2015-11-15, 16:13
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Aten I mitt hjärta

Söndag...
..dagarna går fort när man har trevligt...men nu är jag snart nöjd med Aten för denna gång. Fötterna är trötta och jag vill ha min egen kudde nu....och min Claes...

Idag efter frukost gick jag direkt till Olympieion. Fint och lugnt och vackert. Tänk alla dessa antika platser mitt I stan. Efter det gick jag genom Stadsparken, National Garden. Här joggades det minsann!!! Det var skönt att gå I skuggan på de små stigarna, men nu var det dåligt med blommor.När jag var nöjd där gick jag förbi Syntagma, men hoppade över vaktavlösningen denna gång fast det var hel timme.Tog ett foto av Evzones som jag mötte lite därifrån på vägen istället.
Vidare ner mot Athinas på smågator och jag kom ner precis vid saluhallen men där var det mesta stängt. Jag vek ned via Evripidou ner till Irodi Square, I Psirri, där jag tog en frappe med glass vid ett mysigt cafe. Redan nu fullt av söndagslediga greker överallt på cafeerna och gatorna. Härligt! Här är man minsann inte hemma och städar på helgerna... Jag fortsatte sen vidare genom Psirri, som jag verkligen gillar.. fullt av grafitti överallt, men oftast väldigt fin sådan. Jag kom sen ned till Keramikos och gick sedan upp I Gaziområdet en stund. Vände sedan tillbaks upp I Thisseio en runda och tog sen fina gåvägen Apostoulo Pavlou ner mot Metrostationen Thisseio. Vilket folkliv! Loppisar, försäljning av annat krimskrams och hundratals promenerande. Fullt på alla cafeer.
Nu började magen kurra och jag bestämde mig för att gå förbi alla inkastare till en av de två ställena som inga har, nämligen Zaita alldeles nära Adonis.. Här är de så gulliga. Jag får beställa halva portioner av allt som går att dela. Idag blev det xorta, och fava, halva portioner samt en hel grillad haloumi. Så gott. En kvarts kanna husets vita och en liter flaskvatten till , utan bröd. 10,50 euro.

Efter maten ville jag, på rekommendation av Frappe, gå på museum igen...lite längre bortanför Benakimuseet på Vassilissis Sofias, på en tvärgata som heter Neophytou Doukas street ligger Museum of Cycladic art... (På väg till museet ligger franska ambassaden och jag gjorde som hundratals andra gjort , köpte blommor på vägen och la utanför vid staketet. ) Jag hade kollat innan var ambassaden låg.
Museibesöket blev lyckat och det är så pedagogiskt och fint upplagt så man tycker inte en sekund att det är tråkigt! Rekommenderas!
Som pensionär är det ju möjligt att unna sig fler kulturella besök eftersom det är halva priset.
På våg hem gick jag förbi presidentpalatset, hårt bevakat.
Nere vid gamla olympiastadion svängde jag tillbaks till Plaka. Nog med kultur idag.
Ikväll blir det bara lite pikilia och ett glas vin på Kapnikarea.
Lissi
Svara med citat