Ämne: Pelagos.....
Visa ett inlägg
Gammal 2016-02-11, 22:34
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Pelagos.....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Det är ju alltid bra att ha lite koll på sjukhusen på de olika öarna, jag har varit på Karpathos lilla sjukhus tre gånger under åren.
Första gången för vaxpropp (!) och andra för njursten.
Njursten! Huga! Jag har haft det högst tvivelaktiga nöjet några gånger. En av gångerna var när jag befann mig i Portugal. Problemet då var inte huruvida det kostade något eller ej, utan något värre.

När jag befann mig akut på sjukhuset fick jag i ett par omgångar morfinsprutor som till sist dämpade smärtorna, som ju är gräsliga vid njursten. Men den effekten har ju begränsad varaktighet.

Anfallen återkom mycket regelbundet 2 ggr per dygn de fem dagar jag var kvar i Portugal. De tabletter som doktorn skrev ut till mig hjälpte inte ett smack. Som väl var kunde jag använda hustruns starka painkillers som hon sedan många år tvingas ta mot kroniska svåra diskbråckssmärtor. De hjälpte.

När jag efter hemkomsten konsulterade sjukvården på hemmaplan var läkaren där mycket frågande till de ordinerade tabletterna. Enligt honom var det medicin för att lindra magkatarr och alls inget verksamt mot njurstens-smärtor.

Så efter en lång historia kommer jag äntligen till min fråga till dig Mikke. Fick doktorn på Karpathos någon påtaglig effekt på dina njurstensbesvär?

Det är ju den frågan jag ibland kan fundera över när jag vistas på små Grekiska öar. Hur klarar man det på en liten sjukstuga där, när de inte fixade det på ett riktigt sjukhus i Portugal.

Masse
Svara med citat