Visa ett inlägg
Gammal 2016-02-14, 08:12
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013
Standard Sv: Småkryp i resväskan

När jag kommit hem från Grekland har jag aldrig tagit till några särskilda "knep" för att bli av med ev. vägglöss. Jag har aldrig under en enda av mina resor dit märkt av något problem med saken.
Och jag har inte kollat madrass och liknande på pensionaten.
Men när sonen kom hem från sin Kenyaresa (fältstudier inför examensarbetet tillsammans med klassen) så tilltog jag vissa åtgärder. Detta eftersom ungdomarna märkt av vägglöss på ett av vandrarhemmen de bodde samt även pga att de bodde hos familjer som bor i slummen ett fåtal dagar (för att se hur livet kan vara på riktigt riktigt). Jag fick tips från en kvinna som själv är från Afrika att man skulle tvätta allt i minst 60 grader samt ställa in väska, prylar, skor och annat i torkskåp på minst 60 grader, så det gjorde jag.
Jag märkte aldrig av några små kryp, varken före eller efter, denna åtgärd iofs.

Ärligt talat tror jag att det finns mkt lite man kan göra åt saken. Trista fakta är nog att det får bli att ta till AntiCimex om man drabbats.
Det finns mängder av motsägelsefulla tips på Internet och enligt kvinna jag talade med så hjälper det inte att ställa ut några väskor, kläder etc i kylan.
Märker man av löss någonstans så tror jag i sådana fall mest på Lissis tips ovan. Att ställa väskorna i ett badkar för dit kan de små liven inte kravla.
Svara med citat