Citat:
Ursprungligen postat av Thoper
Fördelen är ju också att man då oftast får transfer från/till hamnen. /Thoper
|
Jag bokar aldrig i förväg, oavsett ö eller tidpunkten för besök eller tiden för färjans ankomst, undantag är Aten då avstånd mellan hotellen kan variera ganska mycket och det är svårt att få en samlad bild om var hotellen ligger. Ute på öarna finns det skyltar "Rooms to let" eller "Rooms to rent" överallt. Verkligen enkelt.
Jag får
alltid transfer från/till hamnen när jag väljer rum på plats, och jag brukar fråga rumsuthyraren under förhandlingen. Utan transfer tackar jag nej, så enkelt är det. Jag har inte tröttnat på att leta rum, det går ganska snabbt, tar inte längre än 10 minuter eller en kvart och så har man ett rum. Och gillar man inte rummet, då går man till nästa hotellet, man har ju fått transfer och är på plats. Mitt budskap till rumsuthyraren är tydligt och klart: om jag inte gillar rummet, då stannar jag inte. Fast jag brukar gilla det, nästan alltid, men det har hänt jag tackade nej några gånger och då har jag gått, men jag frågar rumsuthyraren om han vill ha betalt för transfer och alltid får jag nej som svar. En gång tyckte jag så synd om den gamla farbrorn som körde mig i sin mycket gamla jeep, så jag gav honom några euros, men han ville inte ta emot.
Jag planerar noga vilka öar jag skall besöka och i vilken ordning samt var på ön jag skall bo, men inte hur många dagar jag skall stanna. Gillar jag en ö eller platsen där jag bor, så stannar jag längre. Jag gillar inte att rumsbokning som görs i förväg skall styra längden på min vistelse på öarna.