Visa ett inlägg
Gammal 2016-05-01, 18:29
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Tillbaka på Peloponnesos igen.

Dag 1
Ibland undrar jag varför jag inte bara åker charter. Det skulle absolut vara enklare...men kanske också lite tråkigare
Senast I går kväll I Lund kollade jag bussturlistan på nätet vad gäller buss till Kalamata från Aten. Inga avvikelser...så allt började bra I morse. Punktlig avgång med SAS SK777 från Kastrup kl 08. Lite guppig färd men punktlig landning kl 12.10 lokal tid.12.50 avgick buss X93 till busstationen Stathmos Kiffisos I Aten. Väl där såg jag direkt att det s a s " skitit sig" Inga människor, inga bussar....Åh nej! Jorå. En trevlig taxichaufför frågade vart jag skulle åkt. " Kalamata"...." No busses today, but go and check yourself" Det gjorde jag...no busses...Every year the same, sa mannen I luckan.. Easter no buses. Vad göra? Tja, leta nytt hotell I Aten var min tanke...plus vardå?? Inget internet att söka på och taxi till nånstans att börja leta...70-90 euro I påskhelgen plus ett redan bokat rum I Kalamata att betala...kan ju inte avbokas 3-4 tim innan incheckning. Många tankar...och då kommer taxichauffören och frågar...ska jag skjutsa dig till närmsta hotell mellan här och Omonia och hämta dig I morgon bitti...fast det är nog ont om rum....eller ska vi göra en deal om att jag kör dig till Kalamata med bra pris? Jag får ändå inte så många körningar och Du vill kanske hellre till Kalamata? Tja....vad svarar man? Jag vet ju att taxi hemma kostar ca 390 kr påbörjad mil I stadstrafik åtminstone...Vad som är ok pris här vet jag inget om så magkänsla får råda...
200 euro för det är helg...annars 300 för ensam resenär. 22 mil...Tja....( 1 veckas jobb hemma netto o resan är betald hinner jag tänka och då är jag snabbt framme och bussen kostar ju också hinner jag tänka.., .
vägtullarna dit står jag för och han hem...dryga 13 euro var väg. Ja jag slår till och får en supertrevlig dryga 2tim resa till Kalamata. En historielektion utan dess like och mycket om all växtlighet efter vägen och ett grekiskt liv från en ca 40- årig man som kunde varit min son. Född I Tyskland av grekiska utvandrare, uppväxt I Canada, åter I Grekland sen ett tiotal år utan möjlighet att försörja sig och sin dotter trots 16 timmars arbetsdag...på väg att se om Storbritannien är bättre. Kan jag säga annat än att man får perspektiv!!! ? Dricksen blev riklig och önskan om en trevlig kväll....och Leonidas, som han hette ( ett spartanskt namn och Leonidas heter ju en by här) ringde ett samtal och sa att han körde en trevlig kvinna till Kalamata, så han blev ca 3 tim sen till middan( kul att förstå utan att nån vet, han kunde ju sagt nåt värre )

Nu bor jag toppen I superfint rum mot havet, har ätit på strandtaverna, horta, saganaki och pumpkin balls, druckit vin och njutit...det ska enligt hörsägen och på hotellet vara strejk I morgon och det ska bli regn...men herrejisses, jag är HÄR, där allt händer! Om det inte går bussar I morgon, så har Kari och Arne lovat hämta mig till Kardamyli....Ingen taxi I morgon!

Lissi - som stornjuter på balkongen mot havet.
Svara med citat