Sv: Längtan till Grekland
ErOg, för mig har aldrig magin försvunnit utan istället förstärkts efter mina 25 år här, trots att det naturligtvis även finns negativa sidor av Grekland och Grekerna.
Det är mycket annorlunda att komma som turist och att vara bofast här.
När man kommer som turist har man ju semester, livet leker och man blundar kanske helst för vissa negativa intryck. Man kanske lär känna Greker som (när dom pratar med turister) bara vill ge en positiv sida av Grekland, och man tycker att det låter så underbart alltihop.
Men verkligheten som bosatt är en annan. För att kunna bo och arbeta här måste man in i det byrokratiska träsket och för oss Svenskar är det nästan ofattbart hur det kan fungera. Man ser arbetslöshet, anställda som utnyttjas av sina arbetsgivare och inte kan säga emot av rädsla att förlora jobbet, man ser den havererade offentliga sektorn, korrumption, fusk och en massa annat som aldrig hade accepterats i Sverige. Men man vänjer sig. För man ser även en annan sida, de starka Greker som stöttar varandra och de flyktingar som kommer hit, den underbara gästfriheten, glädjen och stolheten över sitt land och sin kultur och man vet att hamnar man i svåriheter ställer någon alltid upp!!
Kanske ni tycker jag är naiv men min filosofi har blivit "ta de negativa sidorna som de är (eftersom man ändå inte kan ändra det för tillfället) och njut av fullo av de positiva istället. OCH njuter GÖR jag!
Och jag är ju till skillnad från Grekerna lyckligt lottad: blir det total kris och kaos kan jag ju alltid återvända...
Ingela
Senast redigerad av Ingela A den 2016-05-02 klockan 09:40.
|