Sv: Tillbaka på Peloponnesos igen.
Tredje försöket att skriva dagsrapport, blir utslängd hela tiden.... Börjar om och förhandsgranskar varannan mening... Denna dag har varit fylld av grekisk filotimo. Som den jättetrevlige hotellägaren här på Bakos sa" Nu har vi bara filotimo kvar, inga pengar"
I morse bestämde jag mig för att inte gå tillbaks till Korint, då vill jag ha bil och jag vill ha tid att gå upp till antka Korint.Det får bli nästa gång här.
Jag har ju sett varje dag från stranden ett kloster, Profitis Ilias, jättehögt upp på berget här ovanför Loutraki och frågade Vassilis hur långt det var dit. 4-5 km sa han och jag la genast på några km I huvudet.. Men en ok vandring I mulet väder fram och tillbaks.. Efter 6 km var det en bra bit kvar, men en underbar vandring med fina vyer på asfalterad serpentinväg. En sköldpadda och en ilsken hund mötte jag. Hunden var inget vidare.... men jag satte mig på huk och sa " Fiiiiin vovve" på lenaste svenska, tittade inte I ögonen, och han vek av.
Väl NÄSTAN framme vid klostret stannade en bil med en kvinna vid ratten och maken bredvid. De frågade om jag ville åka med, men till ett annat mycket "viktigare" kloster Oc. Patapios, mycket, mycket högre upp, dit jag aldrig orkat gå. Samma status som kyrkan på Tinos sa de. Så klart jag ville! Så trevliga, tavernaägare I Loutraki med ledig dag! De guidade runt och berättade massor om klostret, köpte små ikonkort till mig och frågade om jag efteråt ville åka med dem till Perachora, 10 km från Loutraki. Så klart jag ville! Utsikten vid klostret över Loutraki, Korint, Isthmios och hela korintkanalen som skär igenom var magisk!
Så åkte vi till Perachora, där de stannade vid en liten minisupermarket där de hade bekanta. Jag fick trots lite protester bjuda på glass som tack!
Så gick jag I byn...missade bussen men sörjde inte för det...jag gick de 10 kilometrarna tillbaks nedför bergsvägen. Måste ju träna inför nästa år! Halvvägs åt jag underbar lunch på taverna med panoramautsikt! Den godaste fillodegsinbakade fetan med honung och sesamfrön ever, med tomatsallad och kall Mythos till! Så fick jag en flaska kallt vatten med på vandringen!
Väl hemma efter så gott som 2 mil så har jag duschat och vilat. Nu ut att ta ut pengar och äta och sen packa.
I morgon 12.30 mot Aten.
Så Kari och Arne: 12.30 åker jag direkt Loutraki- Aten.
Var ska ni bo I Aten?
Lissi- så uppfylld av filotimo!
|