Visa ett inlägg
Gammal 2016-08-24, 13:27
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: avgifter på bankuttag

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Det är olika från automat till automat.
Ibland får du ingen fråga alls, utan du får uttaget i euro utan krångel. Jag misstänker, men vet inte säkert, att det gäller bankomater som ägs av de stora "seriösa", kanske statliga, bankerna.
Annars får du en fråga eller val om du vill göra uttaget i euro eller till en fastställd kurs i sek. Väljer du euro (som du ska) så kan det följas av en fråga av typen: "är du säker, du gör nu ett uttag till ej fastställd kurs".
Man ska här framhärda i att välja euro.

Väljer du euro så räknas kursen fram av banken/kortföretaget i Sverige, och då handlar det om ett påslag på 1-2% på deras dagskurs. I Fajotas exempel 9,66.
Väljer du omräkning till sek i den grekiska bankomaten låter du den grekiska banken/bankomatföretaget sätta en kurs, oftast horribelt hög.
Stämmer helt med min erfarenhet. Att man ska välja att debiteras i Euro och inte i något valutaomräknat belopp har jag alltid tillämpat, ...... Nästan!

Som du skriver Laero så varierar upplägget från bank till bank. Men även i samma bank/automat kan det variera över tid. Därför gäller det att noga läsa och begrunda så att man trycker på rätt knapp. Kreativiteten är stor hos bankerna. Det fick jag erfara i fjol på Egina då jag gick på en nit trots att det är "hemma" för oss efter många besök.

Jag gjorde ett uttag som vanligt i byns enda automat. Fick som vanligt frågor om att få det omräknat till SEK och tryckte lite slentrianmässigt på knapparna. Men si då hade banken varit kreativ och omformulerat frågorna och flyttat på ja och nej-knapparna. Det fick till följd att jag svarade fel. Den läxan kostade mig en ganska rejäl hacka eftersom det var ett lite större belopp som jag tog ut.

Så därför ........ Läs noga och tänk efter även om det är "den gamla vanliga automaten"!

Masse
Svara med citat