Visa ett inlägg
Gammal 2016-08-25, 10:14
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: avgifter på bankuttag

Jag tar ut Euro i Sverige, endast EN bankomat har denna möjlighet i Stockholm och den finns i Cityterminalen, en våning ovanför T-Centralen. Jag använder ett Eurocard för detta, Mastercard fungerar ej då de inte har avtal med "Bankomat Sverige" (de som äger och sköter driften av de flesta bankomaterna i Sverige).

Det finns bankomater på Arlanda som också är laddade med Euro men på avresedagen har vi sedan länge fyllt behovet av valutan, har därför aldrig tagit ut valuta på Arlanda. Jag vet ej på vilka eventuella andra platser i Sverige bankomater är laddade med Euro.

Efter avgift (jag har för mig att det är 2% på beloppet jag valt) så har jag fått kurser på mellan 9.45-9.70, har gjort ett antal uttag de senaste åren. Jag tar ut en gång i månaden under c:a ett kvartals tid före varje resa för att jag inte kan ta ut ett stort belopp vid ett engångstillfälle.

Men antalet bankomater totalt sett i Sverige minskar, våra banker medverkar till detta eftersom kontanter faktiskt blir mindre och mindre intressant, TROTS nya sedlar och allt. Tack vare eller på grund av, så tar vi inte ut kontanter i Grekland alls och våra resor genererar alltid att det blir pengar över som läggs till nästa resa.

Jag undviker därför Forex eftersom det blir dyrare, jag ser mitt Eurocard som förmånligt nog, kanske inte helt optimalt men jag betalar ingen årsavgift för kortet tack vare att det är knutet till min jobbanställning. Kritiken jag ser mot Forex i denna tråd och i tidigare trådar kan jag både förstå och inte förstå.

/Hasse
Svara med citat