Hej
Passade på att leka lite mythbusters, och undersöker om det strämmer att euronet skulle ge sämmre kurs som diskuterats här och annorstädes:
Jag använder mitt Coop Medmera Mer, då det inte tillåter mer än ett uttag om dagen tog jag ut två dagar efter varandra, jag valde att jämföra mot Pireas bank,
Resultat:
Pireas bank:
15 september 2016 - Uttag i automat, Piraeus Bank,Foinikoun
Valuta: EUR
Valutakurs: 9,6424
Referens ECB 9.5500 15 Sep
Referens Mastercard 9.618228
Euronet automat:
16 september 2016 - Uttag i automat, Edgr0388
Valuta: EUR
Valutakurs: 9,6556
Referens ECB 9.5570 16 Sep
Referens Mastercard 9.631649 16 sep
Lite konstigt dock att refrenskursen diffar, lite intresant också för myten att euronet faktiskt ligger närmare referenskursen från mastercard, sen har man ju dock efter lite snack med en vän inom bankväsende fått veta att dagen som står på utdraget inte måste vara det samma som bokföringsdag som gäller för själva valutakonventeringen, inte ens de som jobbar på bank verkar kunna svara på exakt hur detta fungerar o varför två köp samma dag kan få olika kurs (ett kortköp samma dag som Pireas uttaget fick 9.6553 tex)). står även i disclosure på mastercards sida
Men jag vill nog ändå säga myth busted efter mitt lilla experiment, eller vad säger ni? Verkar inte vara någon signifikant skillnad iaf
funderar på om jag ska ta o prova jämföra mitt santanderkort mot coop vs ica om jag får tid o möjlighet