Janne, jag gick ut igår till det cafeet där ALLA satt, inkl.mitt värdpar. Tavernorna var helt tomma.. Jag åt en underbar crepe fylld med tomat och ost och drack ett glas vin. 6 euro... Prisnivån kan man verkligen inte klaga på.
IDAG : Kl 9 gav jag mig iväg mot Marlas på gångstigen...hade ju sett skylt med MARLAS igår på väg hem från Pirgos. En bra bit innan den skylten fanns en skylt där det stod Kira Xeni och där svängde jag inte...vilket jag skulle gjort visade det sig. För med grekisk logik var det den som enklast tog en till Marlas. Jag hamnade så småningom istället på landsvägen mot Marlas...5 skittråkiga km...

. Fast efter 3 av dessa kom en fullastad buss, så jag liftade med den. Ett kyrkligt sällskap som skulle till klostret Profitis Elias. De släppte av mig I Marlas och jag strosade runt lite. Ner till Mali via vägen är det ytterligare 7 km och till Koumelas ytterligare 3 så det var inte att tänka på eftersom jag ju skulle gå tillbaks också och då redan gått nästan 8 km... men bakom Marlas finns en underbar gångstig till Mali med vidunderlig utsikt och den ska jag gå t o r på måndag. Då tar jag buss kl 6 från Chora och går ner och tillbaks och borde hinna tillbaks från Marlas då bussen går tillbaka. Får ha koll på tiden bara.... Det ska inte vara mer än 3-4 km den vägen om jag läser kartan rätt....men grekiska kartor är ju som de är. Man får gå med klocka istället.
Marlas och Mali är väl de byar på Tinos som Gud glömt...inga affärer eller tavernor, buss t o fr Marlas endast måndagar och från Mali ingen buss alls... Men som sagt Mali ska jag se! Ser väldigt litet ut och är väl helt öde nu men har man tur kanske man ser nån turist med bil och kan få lift en bit. Jag har inte mött några vandrare just, denna resa.
Jag vände alltså åter till Marlas och gick vägen, den lilla ner till Kira Xeni..kände ju igen namnet och att det funnits en led att gå från Panormos. Inga skyltar alls , bara en röd målad prick på muren vid en trappa. Stigen var helt underbar att gå och nu I efterhand var det ju kul att inte ha gått samma väg... Dryga 12 km blev turen I alla fall.
Väl tillbaks I Panormos var jag hungrig så vid 12.30 satt jag på favorittavernan där vi alltid äter när vi är här. Den heter Paleta och är en liten familjetaverna ked god god mat, rustik och utan krussiduller. Jag beställde en liten maroulisallad, (som jag tyckte var stor) en imam med önskemål om feta och tinosost extra på. Ett kvarts krus vin därtill och det smakade gudomligt! Notan var på futtiga 8 euro...man skäms nästan...men lägger ju bra med dricks istället.
Nu njuter jag på balkongen mot hamnen. Jag har även en stor terass att disponera åt andra hållet också. Där satt jag I solen och vilade benen och drack kaffe när jag kom hem...
Ikväll blir det samma cafe igen. Så kul med grekiska kvällslivet! Jag älskar att njuta av surret och skratten och förstår mer och mer.
I morgon ska jag hem till Chora igen. Två alternativ finns. Är det lika blåsigt som idag med pålandsvind så går jag inte runt udden på andra sidan viken mot Volia, Ag. Thalassa och Kavalorko. Där kommer inte att locka till bad ändå. Jag tar I så fall ryggan med mig och går lilla stigen upp till Pirgos och letar upp Marmorskolan för att fråga om man får göra besök, och så äter jag lunch och strosar runt där innan hemfärd.
Tinos ger mig mer och mer och jag bara älskar ön mer och mer till följd av det givetvis.
Hälsningar Lissi