Visa ett inlägg
Gammal 2016-10-02, 13:40
AkeP AkeP är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010
Standard Sv: När vi var analoga

Mina kortfattade erfarenheter av de senaste 50 årens fotograferande - analogt och digitalt.
Det här kan bli en smula tekniskt.

I resertidernas begynnelse, både med bil genom Europa några gånger men framför allt under båtluffning i Grekland, använde jag tre kameror; två tunga Canon spegelreflex med fyra olika objektiv, vidvinkel 28 och 35mm, normal 50mm och ett tungt och ljusstarkt 135 mm. Zoomobjektiv räknades inte bland finsmakare p g a sämre optiska egenskaper på den tiden. En Super8 filmkamera fanns också med.
Den ena Canon var laddad med diafilm Kodachrome 25 eller senare 64 ASA, långsamma filmer med perfekt skärpa och kontrastomfång och som ofta krävde långa slutartider eller stativ samt den andra med film för pappersbilder för att sätta in i album eller duplicera och ge bort. Filmkameran användes främst från 1980 när vår dotter följde med och blev ett självklart motiv. Jag släpade då på en fotoväska som den värste sportfotograf. Väskan lämnades så småningom hemma till förmån för en enkel analog småbildskamera.

För 10 år sedan tänkte jag om och nu följer endast en liten digitalkamera i fickformat med, den senaste sedan en månad tillbaka med 20Mpixel upplösning,12ggr zoom och med många speciella inställningar som jag ännu inte använder, AUTO fungerar för det mesta. Den tar även högupplöst film om man önskar. WIFI finns också som hos de flesta kameror nu. Pris under 2000:- Med minneskort på 16GB ryms ca 3000 högupplösta bilder, det blir mer än 80st analoga 36-bildersrullar! Med min frus iPhone har vi alltid backup om något skulle fallera.

Jag avundas inte längre resenärer med dyra bautakameror, som kanske blir liggande på rummet p g a storlek och vikt. Jag kanske förargar några Kalimerianer här men har man ett genuint fotointresse och ryggen intakt så förstår jag att man släpar med sig dylik utrustning. Jag har själv suttit i den båten.
Var det inte den legendariske fotografen Gullers som sade att det spelar ingen roll om man använder en gammal Kodak Instamatic bara man känner till begränsningarna?

Jag är fullständigt nöjd med min kamera i mellanprisklassen även om jag suktade efter en ännu dyrare och bättre??? men insåg att mina bilder knappast blir av högre teknisk kvalité. Motiv och bildkomposition hänger som alltid på fotografen.
akep
Svara med citat