Citat:
Jag skrev att man ska vara försiktig med frambromsen!
|
Tja, man ska alltid vara försiktig när man bromsar en tvåhjuling och absolut undvika att låsa något hjul om det går. Och köra så att man, om möjligt, slipper att bromsa i kurvor. (Det är inte någon gliring Sten-Åke, det kan hända den bäste…

)
Citat:
I Sverige kan du bromsa upp en moppe på framhjulet utan problem, men på den Grekiska asfalten är det näst intill omöjligt.
|
Det var en intressant iakttagelse! Då har jag lyckats genomföra det nästintill omöjliga under i princip samtliga mina 35 resor i Grekland under 25 år. Jag måste verkligen leva på lånad tid… För att inte tala om hur bleka några av mina tidigare passagerare blir…
Citat:
Eftersom farten gör att bromsverkan flyttas till framhjule
|
Du avser alltså friktionen mellan framhjulet och asfalten? Det är ju liksom det som är tanken med det hela, och jag anser fortfarande att det riktiga är att bromsa på framhjulet, och låta bakhjulet rulla med. Så länge det går rakt fram. Friktionen påverkas av bromskraft, hastighet och vikt. Och rätt kombination av detta gör att du får BÄTTRE bromsförmåga fram till den punkt då hjulet låser sig och du börjar glida. DÅ blir friktionen nära nog noll.
Citat:
och i kombination av dålig asfalt står jag fast vid: Använd frambromsen med försiktighet!!
|
Med dålig asfalt menar du då att den ska vara hal? Jag håller med dig om att underlaget där inte är lika bra som här. Men då menar jag att det är ännu viktigare att bromsa på framhjulet. I alla fall så länge det går rakt fram. Svänger det spelar det liksom ingen roll…
Ta ut en bil och en motorcykel på en halkbana och testa! Kör bilen rakt fram i säg 70 – 80 km/t och lås framhjulen. Den fortsätter rakt fram, så länge bakhjulen bara rullar med, även om du vrider på ratten! (Det har nog många här upplevt i vinterväglag. Man vill väja för något men det går inte med låsta framhjul. De ”biter” först när man släpper bromsen…) Så länge bakhjulen rullar utan pådrag eller broms fungerar dessa som ”roder”, eller vad man ska kalla det. Gör samma sak med motorcykeln så fungerar det på samma sätt, så länge du lyckas hålla framhjulet något sånär i färdriktningen. Och så handlar det naturligtvis även om balans och att inte få panik och lägga ner cykeln i pur förskräckelse…
Gör om det hela och lås bakhjulen på bilen genom att dra åt handbromsen. Börja räkna hur många varv du snurrar… Ring sedan efter ambulans och gör om försöket med motorcykeln. På väg till Sjukhuset har du tid att fundera på vem som ryckte undan den för dig…. För det tar inte många sekunder innan du ligger där… Släpper du inte låsningen på bakhjulet och låter det rulla med, när det är halt, förlorar du kontrollen över cykeln fortare än du hinner säga ”hoppsan”…
Men jag ska ge lite rätt också! På bra underlag, typ torr asfalt, kan man i värsta fall låsa bakhjulet och fortfarande klara av att hålla balansen, om det inte går för fort.
Men nu gällde det här Grekland och ev hal asfalt pga dåligt underlag, olja eller annat. Och där kommer i alla fall jag att fortsätta bromsa på framhjulet… Så länge det går rakt fram…
Nu tycker jag att några fler ska hoppa in här. En fysiklärare, någon körskolelärare och några som kör 1100 Kawor eller motsvarande…
Nu urartade detta till att bli en fråga om bromsteknik (!) för tvåhjulingar. Något som nog egentligen ytterst få behöver tänka på i Grekland. Visst har jag sett en och annan skandinav som trodde att han hade evigt liv, men de absolut flesta kör ju faktiskt väldigt försiktigt. Och även om det finns två olika ”skolor” här nu, så finns det lite att ta till sig, om man vill.
Ytterligare en sak att tänka på: En moped/vespa/ MC har ung. halva bromsstäckan en bil har. Både där och här... Så har man en bil som ligger precis bakom när man kör moped på en trång väg med kurvor, så kan det vara taktiskt att köra åt sidan och släppa förbi den... Då slipper man förhoppningsvis plötsliga tunga överraskningar bakifrån, om det skulle hända något...
Peter - Som i 33 år, efter olika utbildningar, kört det mesta på två, fyra eller riktigt många hjul, ända upp till tunga 24-meters tradare… Något som kräver en helt annan kör- och bromsteknik…