Sv: Resan går till Thassos
Hej på dig Ulrikas!
Ni ska komma till Skala Potamiás efter mig, jag ska lämna byn den 9. juni!
S.K. är egentligen bara hamnen av bergbyn Potamiá och är i dag en av de viktigaste turistorterna på Thassos, just för den fina strandens skull tillsammans med "Golden Beach", Chrissi Ammoudiá. Längs den smala strandgatan finns det många tavernor, caféer och hotel. "Centrum" är hamnen med sina båtar, ännu i dag ligger i havet nära stranden tyvärr ett vrak av det skeppsbrutna fraktfartyget Trizan, men hoppas att inte mera på sommaren!
Vägen omkring ön går norr om byn, bara 14 km till Limenas, "huvudstan". Senaste sommar vandrade jag över bergen från Panagia till Limenas, det var verkligen en fin rutt och tog cirka tre timmar, men man måste absolut ha en god karta och resebok med. Man kan också vandra längs stranden via Makriammos till Limenas, där kan man ju inte gå vilse, 14 km, cirka fyra timmar. Det ska jag göra i juni.
Där finns verkligen många goda tavernor, jag har tyckt t.ex. om Alikoni, god fisk. Om bar och discos vet jag inte så mycket, det finns några populära där,
i synnerhet på högsommaren.
Bergbyarna Potamiá (besök Vagis-museet!!) och Panagía är förstås "MUST"-ställen. Du hittar säkert mycket info genom Google. Kortare fotturer kan kan man göra från Skala P till Potamiá eller från Panagía till Potamiá.
Såsom du märker, tycker jag mycket om att vandra, nog om att simma också men inte så mycket om att bara ligga på stranden!
Det lönar sig att titta på några Thassos-sidor, där kan man hitta mera info och tips. Med bil eller bus lönar det sig absolut köra runt ön, ca 100 km, Det finns så många mindre stränder där man kan vara alldeles i lugn och ro,Aliki stranden i söder är en av mina favoriter. Och besök bergbyn Theologos, min favoritby, vägen går från Potos. Och... Kastro (med Jeep!!), och Maries och alla dessa härliga bergbyar. Om ni stannar bara en vecka, måste ni lämna mycket för nästa gång!!
Men fråga mera, gärna försöker jag att svara.
Hälsningar Eija
|