Visa ett inlägg
Gammal 2018-04-13, 03:00
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Märklig trafikmoral

Känner mig lite som Tjalle Tvärvigg. En del av det som beskrivs i inläggen i den här tråden här jag upplevt. Men då huvudsakligen på stora resmål såsom Aten, Pireus, Kreta och Rhodos. Men på många andra öar har det varit tvärt om.

På de flesta av våra resor i Grekland har vi valt att åka med eget fordon. Nästan alltid med skooter, några gånger på större öar med bil. Men vårt intryck är att på de öar vi har åkt omkring så har vi förvånats över hur hänsynsfulla de lokala trafikanterna varit. Ofta har de under ganska långa sträckor valt att ligga kvar bakom vår skooter och avvakta ett säkert tillfälle att köra om. Vi har i princip aldrig upplevt det ni beskriver vid våra besök på små och medelstora öar.

Men visst, på Kreta (där vi åkt skooter långa sträckor) och på Rhodos var det ganska hetsigt. Ett undantag då det gäller mindre öar är Leros. Där var avstånden så korta att vi aldrig hyrde fordon utan kunde vandra mellan byarna. Och just där på denna underbara ö var det skönt att slippa moppen. Vi upplevde att den lokala trafiken där, både bilar och moppar, av någon anledning var väldigt tuff. Dels beroende på att det gick rasande fort, men också för att en hel del av gatorna och gränderna var smala.

Men rent generellt känns det som att det dåliga ryktet kring grekisk trafik är hänförligt till storstäderna och de stora turistöarna. Det tycker jag är lite synd om det får besökare i Grekland att avstå från rundturer på egen moppe. Förvisso talar olycksstatistiken sitt eget språk, men kanske beror det på var i Grekland man befinner sig. Med en rejäl skopa egen försiktighet så kan det vara mycket fina upplevelser på de mindre och medelstora öarna.

Masse
Svara med citat