Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A
Som nybörjare med diagnosen diabetes, drabbas man lätt av stort kontrollbehov.Resultatet blev att jag gick ned 6 kg i vikt och det var mycket för en liten kropp! Eftersom aptiten inte var den bästa efter alla hälsotips, ökade jag frukosten med ett ägg och 1 macka till. Då bestämde jag också att göra mina mätningar endast någon gång i veckan och inte gå upp i sockertaket, om nivån låg över 7. Jag har nu ökat 4 kg och äter proteintillskott efter gymmet.
På Kreta äter jag havregrynsgröt, egenpressad apelsinjuice, ägg och 3 mörka bröd. Ylva äter Ariani (som filmjölk) blå flaska på Lidl och mysli och skulle väl också fungera för mig.
I övrigt äter jag det mesta, även frukt, men är förstås återhållsam med kolhydrater och sockerprodukter.
Jag önskar dig ett avspänt förhållande till din sjukdom. Min undran är: behöver du insulin? Jag behöver (än så länge) Metamorfintabletter.
Lycka till / Jannis
|
Ja, i början är det viktigt med täta mätningar så man lär känna sin egen kropp. En tallrik havregrynsgröt, apelsinjuice och bröd - mörka bröd är inte alls bättre - skulle skicka mitt blodsocker upp en bra bit över 20 mmol.

Äggröra eller stekta ägg är min frukost. Av allt det du räknat upp är det enbart äggen som jag klarar av, om jag inte ska behöva ta stora doser insulin, vilket jag försöker undvika. Diabetes "försämras" ju även med åren, så det blir allt svårare att klara av kolhydraterna. Ju längre man kan klara av att hålla blodsockernivåerna på en jämn och låg nivå, desto längre kan man skjuta upp insulindebuten. Fixar man att motionera är ju det också suveränt. Det räcker bra med lågintensiv motion, en halvtimmes promenad per dag gör enormt mycket för blodsockret.
Karin
med en del följdsjukdomar men still going strong.