Citat:
Ursprungligen postat av karinafp
Vi har också diabetes och det funkar bra för oss i Grekland. Du ska undvika snabba kolhydrater så all frukt går bort, även bananer. Mät ditt blodsocker både innan du äter och sedan en och två timmar efter maten så ser du hur din kropp fungerar. Efter två timmar ska sockret helst vara nere på samma nivå som innan du åt.  I början blir det ett evinnerligt mätande innan man har lärt sig vad och hur mycket man kan äta, men med tiden blir det enklare. Bröd går ju också bort. Ost och smör finns ju även i Grekland. I stället för sötad yoghurt kan du äta naturell grekisk yoghurt, finns i alla livsmedelsaffärer. Vi äter mycket sallader av olika slag, likaså omeletter. Souvlaki och gyros går bra att äta, med sallad i stället för pommes frites. Det går alltid att be om sallad i stället för ris eller potatis. Kött, fisk och kyckling finns på alla tavernor. Och var inte rädd för att fråga om du undrar över någon rätt; du har din fulla rätt att få veta vad du äter och det är inte på något sätt konstigt eller "att ställa till besvär". Det finns ju mängder av allergiker som också måste ha stenkoll på vad de äter. Ta det lugnt, det kommer att gå bra.
Karin
|
Tack fick mycket hjälp av dig..av det du skrev....det är en djungel detta....jag är aldrig hungrig nu för tiden så mina arbetskamrater är lite oroliga för mig...dom tycker jag äter för lite....är ju aldrig hungrig nuförtiden....allt tänkt på vad man borde och inte borde äta har tagit lusten för ätandet ifrån mig....har gått ner från 98 kg till 80 kg...sen juni 2017 så att få denna diagnos har på något konstigt sätt varit bra för mig...om ni förstår vad jag menar