Visa ett inlägg
Gammal 2006-04-06, 19:49
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: slanger og andre vesener

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf
Jag läste någonstans att på Milos finns Europas största huggorm, Milosviperan. Stämmer det eller är det bara en "vanlig" huggorm som det är frågan om? Är den i så fall farligare än andra huggormar?
Miloshuggormen tillhör en grupp huggormar som kallas macrovipera. De är längre än andra huggormar och kan bli ca 1½ meter, medan andra huggormar bara blir ca 1 meter. Miloshuggormen, Macrovipera schweizeri, är den enda macroviperan i Europa, så det borde stämma att den är Europas största huggorm.

Jag är absolut ingen ormexpert, bara fascinerad och intresserad av dem, och jag vet inte om macroviperorna är giftigare än andra, men det jag har lärt mig är att sandhuggormen anses vara den giftigaste i Europa, så jag tror inte att miloshuggormen är farligare än de andra. Möjligen är den aggressivare, men det tvivlar jag också på.

Det jag vet om miloshuggormen är att den bara finns på Milos och öarna närmast och att den är utrotningshotad pga gruvdriften på ön som har förstört stora områden som är ormens och andra djurs naturliga miljö. Detta är också ett hot mot fåglar och andra djur som har fått mindre föda som följd. Svenska forskare deltar i ett projekt för att rädda miloshuggormen.

Senast redigerad av Elisabet den 2006-04-06 klockan 20:18.
Svara med citat