Sv: Höstresan 2018. Cykladerna
Det är lite av kontrasternas by, Finikas.
Vi vaknar av tuppen som gal. Efter gryning och morgonkaffe kommer sopbilen och stökar. Dom tre katterna i trädgården vaknar till liv och börjar jaga varandra. I övrigt råder lugnet. Precis som vi vill ha det.
Bageriet har en artrikedom, som vi saknar på små öar. Kanske är det för oss turister?
Vid 12-tiden går vi ner till granntavernan. Utsikten är bedövande över havet.
Men något känns lite konstigt. Tittar vi till vänster ser vi vad vi tror att andra turister befinner sig mest hela dagen. Solstolar och parasoller. Det är där krims-krams-butikerna finns, eftersom vi inte sett några. Och många flotta,dyra segelbåtar ligger på redden.
I Express-market förstår man ingen engelska. Igår afton skulle jag köpa vykort. Andra i kassakön hjälpte mig att översätta till grekiska. "Nej det har vi inte". Jamän, jag såg dom för ett par dar sen med frön. Mummel i kön, jo där finns dom! Tog 2 vykort och bad om frimärken. Kön hade räknat med det och sa till mig att det finns bara i Ermoupouli. Turistställe? Kanske inte,,,
Vi har fastnat för taverna Filomina. Där försöker man göra allt för att vi ska få passande mat för Arnes onda hals. Visserligen tar det en timma att tillrätta en god vegetarisk soppa, men den är underbart god!
Om man ser till det hela så är Finikas ändock en fin by som vi gärna återkommer till.
Och imorgon vidare till Naxos för att ta fina Skopan till Iraklia på lördag.
Birgitta
|